Zet de wekker op sex - Media Parade (II)
10-04-2008 (11:44) - Media
Deel twee van de Media Parade bij Sanoma in Hoofddorp. Over het hoe en waarom van coverteksten als Kut ruikt lekker, over James Blunt die een heel ski-oord ontmaagdt, een tostie met vijgen en nog veel meer...WOENSDAG 9 april
11.15 uur
Wat? LINDA. versus Margriet
Wie? Hoofdredacteuren Jildou van der Bijl en Anneliese Bergman
Waar? Zaal 3/4
Nu Mood for Magazines, uitgever van LINDA. en La Vie en Rose volledig is ingelijfd bij Sanoma, horen het succesvolle personalityblad en kunst/literatuur-magazine helemaal bij de Media Parade. Bij deze gelegenheid kregen hoofdredacteuren Van der Bijl en Bergman de kans elkaar ondanks de hernieuwde collegialiteit (Van der Bijl zat vroeger bij Sanoma's Revu) de kans elkaar eens flink te fileren. Die kans greep Bergman niet echt aan. Ze had dan ook, zo werd haar aan het einde van de sessie nog eens expliciet gevraagd, erg weinig op te merken op LINDA.
Een sterk en vooral zeer strak format, analyseerde Bergman. De editorial van Linda de Mol herself (die ze helemaal zelf schrijft, tot verbazing van enkele aanwezigen) zet de juiste tone-of-voice die van cover tot achterblad wordt volgehouden: vlot, open, met humor en zelfspot. Omdat het huidige borstennummer werd besproken, lag de nadruk wel heel sterk op seks en voyeurisme, maar dat zijn we wel van LINDA. gewend.
Enkele onthullingen: aan de vormgeving is en wordt bijzonder weinig gesleuteld (Van der Bijl: als de jas zo goed past, moet je hem hooguit hier en daar een klein beetje verstellen). Aan de fotografie wordt véél geld uitgegeven, maar omdat de reportages over véél pagina's worden uitgesmeerd, is de prijs per pagina waarschijnlijk lager dan bij Margriet. En wat we eigenlijk al wisten, maar bij menig bladenmaker enige jaloezie zal opwekken: dankzij Linda als boegbeeld werken veel BN'ers net wat sneller mee dan bij andere tijdschriften.
De bespreking van Van der Bijl was wat minder lyrisch. Ze kon duidelijk niet goed uit de voeten met het brave middle-of-the-road-karakter van Margriet, zeker omdat ze met LINDA. de grenzen kan opzoeken. Lezers van Margriet echter pikken veel dingen niet, zo bleek onlangs toen Paul de Leeuw als columnist werd aangehaald. Bergman: 'Dat is mijn laatste miskleun geweest. Enorm boze e-mails gehad. Ze willen liever geen mannen in hun blad.'
Maar Van der Bijl had bij vrijwel alles een kanttekening of twee, drie, vier. Waarom zulke jonge modellen in een blad voor veertig-plussers? Waarom is de themakleur zo allesoverheersend? Waarom zoveel witte ruimtes in de vormgeving en waarom achttien pagina's aanbiedingen bel-en-win-acties? Het antwoord was eigenlijk overal hetzelfde: Margriet is een compleet ander blad dan LINDA.
Kortom, dit uurtje bood een onthullende sessie waarin de verschillen tussen twee grote vrouwenbladen qua tone-of-voice, lezeressen én hoofdredacteur niet duidelijker hadden kunnen worden. Zonder iets af te doen aan de kwaliteit en het succes van de magazines, overigens.
12.30 uur
Wat? Kennislunch van Delicious
Wie? Hoofdredacteur Makkie Mulder en medewerkers
Waar? Redactielokaal Delicious
Sanoma maakte kookliefhebbers vorig jaar heel blij met het culinaire blad Delicious, waarvoor de licentie uit Australië werd gehaald. Tijdens een verrassend goede en leuke maaltijd spreidden Makkie Mulder en haar redacteuren hun liefde voor goed, verzorgd en verfijnd eten tentoon. In een zevengangenlunch werd ons selecte gezelschapje gevraagd goed te proeven en ingrediënten te raden. Wat zat er in het soepje van zoete aardappel met de tosti van vijgenjam en pittige geitenkaas? Waaruit bestond de dressing over de kruidensalade met granaatappelpitjes? En wat complementeerde het sinaasappelsausje over de panna cotta?
Terwijl wij ons tegoed deden aan de culinaire versnaperingen en onze hersenen pijnigden op zoek naar de naam van dat ene kruid of die groentesoort, deed Mulder een klein boekje open over haar liefde voor goed, biologisch voedsel. Delicious kan, anders dan bijvoorbeeld de Allerhande, zich buiten de muren van de supermarkt begeven. Eten koken moet weer aandacht krijgen, onze smaken mogen niet vervlakken door flets voedsel en laat de ontwerpers van Nederland in alsjeblieft iets doen aan de overdaad van knalkleuren groen, geel, blauw en rood als het om packaging design gaat! Een aantrekkelijke, strakke en liefdevolle vormgeving van de verpakkingen zorgt vooraf al voor liefde voor en pret bij het koken!
Afijn, de proever die alle ingrediënten juist wist te raden, zou beloond worden met een jaarabonnement op het culi-blad. Of iemand dat gelukt is, is te betwijfelen: wie zou zowel de saffraan in de wortelmousse, het venkelzout in de salade en de oranjebloesem in de panna cotte hebben geraden? Never mind, de lunch was subliem, en met het Delicious-kookboek bij de uitgang waren we ook meer dan blij.
13.45 uur
Wat? Covertekstenposter
Wie? Creative director Rob van Vuure
Waar? Zaal 5
Sanoma kent in elk geval één man die zo van goede covers kan genieten en dat is 'bladendokter' Rob van Vuure. Hij was dan ook de aangewezen persoon om het project van de Covertekstenposter te presenteren. Wekenlang spitte hij en zijn team door (honderden) duizenden covers om de mooiste koppen en kreten te verzamelen. Het resultaat is een levensgrote poster met 191 teksten, variërend van 'Woef!' tot 'James Blunt ontmaagdt heel ski-oord'.
Vooral Viva, esta en LINDA. wisten de lijst te halen, maar dat zijn dan ook de bladen die zich kunnen permitteren wat brutaler te zijn en de grens op te zoeken. Weinig verrassend dat zij de poster haalden, maar Van Vuure noemde Seasons en KIJK als openbaringen met koppen als 'Het ei was eerst!'. Wat vaak misgaat volgens de ervaren bladenmaker: woordspelingen. Perfect als je het goed doet, maar gevaarlijk als het verkeerd wordt gedaan. Te diep nadenken mag niet bij een covertekst. Het kwartje mag niet na tien seconden al vallen; het moet rechttoe, rechtaan. Andere tips: gebruik liefst elk jaar de kreet 'dikste nummer van het jaar' (verkoopt altijd goed). Schroom niet succesvolle, spraakmakende projecten te herhalen (zie Quote 500). Opvallende quotes doen het altijd goed ('dat boek van Kluun? Drie keer kuut'). En: schuw de herhaling niet. De tekst 'Zet de wekker op sex' is al eens of meerdere malen gebruikt door Viva, esta, Cosmopolitan, Yes en Flair.
Nog enkele juweeltjes: Britney Spears: Opgejaagd & Wild. Hormoonknal (Top Santé, over moeders in de overgang en puberende dochters). Kut ruikt lekker (de legendarische eerste Opzij-cover onder Cisca Dresselhuys, die later bekende spijt te hebben van die kreet). Me Tarzan (op de Gaykrant, en daarom juist leuk). Diptips voor sex met een tokkietrol (Maxim. Van Vuure: 'ik begrijp er geen reet van, maar het intrigeert wel'). iGod (New York Magazine).
Klik hier voor het verslag van dinsdag 8 april.