Green.2: lelijke Wendy op half geslaagde glossy

03-07-2008 (11:18) - Review

Sinds een week ligt de eerste groene glossy ter wereld in de winkels: Green .2. Nu kun je erover twisten of het daadwerkelijk de allereerste is (zo heeft Australië G Magazine, in de VS wordt Green + Light uitgegeven en ook Amerikaans is Plenty Magazine. Maar voor Nederland heeft Gijrath Media Groep in ieder geval de primeur.

Wat vinden we ervan? Op het eerste gezicht is het een lijvige glossy met veel inhoud, met een goede afwisseling van serieuze verhalen, lichtere kost en fraaie foto’s. Voor het eerste nummer liet Green.2 onderzoeken hoe het gesteld is met de belangstelling voor groen onder Nederlanders. De resultaten staan in het blad, leuk geïllustreerd met staatjes vol feiten en cijfers. Ook leuk zijn de pagina’s over koken met sterrenkok Ron Blaauw, de prachtige fotoserie over Antarctica, een essay over milieuclaims die gebakken lucht zijn. Gelukkig verzandt Green.2 nergens in wellness-geneuzel of links geitenwollensokken-gelul, maar biedt het concrete informatie waar je echt wat aan hebt.

Groene fee
Niet alles is leuk of goed. Het is logisch dat je kiest voor BN’ers om een blad te verkopen, maar waarom Wendy van Dijk? Zij staat niet bepaald bekend als groene fee, wat ook blijkt uit het begeleidende artikel. Langs de groene meetlat gelegd krijgt Wendy een zes, zelf geeft ze zich een vijf. Wacht... de groene meetlat? Deed omroep Llink al twee jaar niet zoiets? En waarom is Wendy’s normaal niet onaardige hoofd zo lelijk gephotoshopt? Verderop komen we nog meer sterren tegen. Onder de noemer Green Gossip komen een paar celebs voorbij die goed doen voor de wereld. Nog verder mag Fabienne de Vries vijf dagen lang geen vlees eten en doet daar verslag van. Leuk en aardig, maar een fors deel van het blad gaat over ondernemen, facts & figures en groene gebouwen. Wil Green.2 niet een veel te brede doelgroep aanspreken?

En wat zijn de vaste rubrieken: gaat Derk Sauer in ieder nummer yogatips geven of is dit eenmalig? Gaat elke keer een andere BN’er vijf dagen vegetarisch leven? We zullen het afwachten, want het blad heeft de potentie om uit te groeien tot een grote titel.

En dat is precies waarom GMG met dit blad komt natuurlijk: er kan goed geld verdiend worden met Green.2. Wat meteen de vraag oproept: hoe groen is GMG zelf eigenlijk? Als je ziet welke titels de uitgever nog meer in zijn portfolio heeft: Jackie en Miljonair... In dat laatste blad draait het om de centen. Geld uitgeven aan dure, meestal niet zo groene spullen. De lezer van Miljonair rekt zich uit op z’n zeiljacht of poedelt in z’n energieverslindende whirlpool - gekocht naar aanleiding van een tip uit het blad. En intussen staat in Green.2 bij wijze van spreken waarom je dat juist níet moet doen. Hoe kan GMG deze twee uitersten met elkaar rijmen? (JB)

Reacties

Het eerste groene blad van Nederland was/is Goodies
Cristel @ 03-07-2008 13:05 uur
GOODIES bestaat al veel langer en is oprecht groen.
www.goodies.nl
Sue @ 08-07-2008 21:04 uur