De voordelen van een zakelijk online evenement

09-02-2023 (17:34) - Tech

Het organiseren van een zakelijk event zoals een beurs, congres of seminar. Is de perfecte gelegenheid om informatie over jouw bedrijf te delen met een groot publiek. Tijdens een zakelijk event nodig je personeel, klanten en leveranciers uit om een fijne dag of avond te beleven. Je kunt hier informatie delen met jouw personeel over targets, productinformatie of nieuwigheden. Of klanten kennis laten maken met nieuwe producten of ontwikkelingen.

Evenementen zijn er tegenwoordig in ontzettend veel verschillende vormen en maten. De afgelopen periode zijn online events ongekend populair geworden door de veranderingen in de maatschappij. Er zitten dan ook ontzettend veel voordelen aan het organiseren van een online zakelijk event.

Wat is een online evenement

Een online event is een evenement dat georganiseerd wordt in een online en/of digitale omgeving. Dat maakt dat online evenementen toegankelijk zijn via het internet via een computer, mobiele telefoon of tablet. Meestal wordt voor de organisatie van een online event gebruik gemaakt van een applicatie zoals Yellenge, zoom, teams of skype.

Waarom kiezen voor een online event en niet voor een fysiek event

Er zitten ontzettend veel voordelen aan een online zakelijk event. De belangrijkste voordelen zetten wij op een rij:

-  Budget is altijd een belangrijk onderdeel van het organiseren van een event. Een online event is een stuk goedkoper dan een live event. Dit komt omdat je niet te maken krijgt met kosten voor een locatie of catering.

- Het bereik van een online event is een stuk groter dan het bereik met een live event. Iedereen heeft immers toegang tot het internet en vaak kan een online event ook op een ander moment teruggekeken worden. Verder zullen mensen eerder geneigd zijn om zich aan te melden voor een online event omdat de drempel een stuk lager is. Je hoeft de deur niet uit en je kunt eenvoudig vanuit huis deelnemen.

- Online events zijn de toekomst. De huidige generatie groeit op in een digitale wereld. Daar kun je op deze manier eenvoudig op inspelen.

- Wist je dat een online event een stuk duurzamer is dan een fysiek event? Er hoeft immers niet gereisd te worden door bezoekers, en er is minder afval en energie nodig.

- De wereld ligt aan jouw voeten met een online event, ook mensen vanuit het buitenland kunnen eenvoudig deelnemen.

- Je kunt de gemaakte online content voor meerdere marketingdoeleinden gebruiken. Denk aan nieuwe informatie op de website of social media.

Hoe organiseer je een online event

Een online zakelijk event organiseren zal in de toekomst steeds gebruikelijker worden. Om van jouw online zakelijk event een succes te maken is het belangrijk dat je voor jezelf de doelstellingen duidelijk hebt. Hierbij kun je jezelf de volgende vragen stellen: Wat is de inhoud? Welke vorm is het beste? En welke techniek is er nodig? Door deze drie doelstellingen helder te krijgen wordt het organiseren van een zakelijk online event een fluitje van een cent. Je kunt een stappenplan opstellen voor het organiseren van het event.

- Bedenk je allereerst goed waarom je een event wil organiseren. Wat is het doel van het event? Schrijf deze doelen zo duidelijk mogelijk op papier zodat je de boodschap duidelijk kunt communiceren.

- Vervolgens is het belangrijk om de doelgroep te bepalen. Voor wie is het event interessant?

- Hoe ga je het event vervolgens vormgeven? Zijn gastsprekers interessant of houd jij het bij een PowerPointpresentatie. Let er altijd op dat je de aandacht van de  bezoekers zolang mogelijk weet vast te houden.
De grootste valkuil bij een zakelijk online event is het verliezen van de aandacht van bezoekers.

- Als laatste is het belangrijk om de juiste keuze te maken uit het communicatieplatform dat je gaat gebruiken. Hoe kunnen mensen het event volgen en hoe ga jij het event communiceren. Het kan hierbij verstandig zijn om gebruik te maken van een eventpartner die je kan helpen met de organisatie.

Wat levert een online event jou op?

Het allerbelangrijkste van het organiseren van een online event is natuurlijk het resultaat. Wat levert het jou op? Afhankelijk van het doel van het event kan het jou verschillende voordelen opleveren. Zo kun je klantfeedback verzamelen, kun je klanten leren kennen, kun je netwerken, kun je leren en inspireren of kun je kennismaken met leads. Bij een online event kun je veel klanten of medewerkers in een keer bereiken waardoor je jouw boodschap duidelijk kunt overbrengen.

Het organiseren van een online event levert jou als ondernemer dus behoorlijk wat voordelen op!