YPA: Nick Reinders

25-05-2021 (13:32) - Young People in Advertising

Jonge mensen in het vak - wie zijn het, wat houdt ze bezig? En vooral: wat inspireert hen? FONK spreekt de jonkies van deze tijd in Young People in Advertising. Deze week: Nick Reinders, sinds vandaag Junior Art Director bij BrandCreatives over creatieve groei en hiphop.
 
Wat inspireert jou en waarom?
Ik heb niet echt één inspiratiebron moet ik zeggen. Dat komt eigenlijk overal wel vandaan, van een Netflix serie tot iets wat je ziet op straat. Het is denk ik ook meer een intrinsieke motivatie om gewoon mooie dingen te maken. Op het gebied van copy (& concept) is hiphop wel een inspiratiebron, in het bijzonder Jiggy Djé. De manier waarop hij met taal speelt is wel iets wat ik ook probeer te doen bij concepten en teksten.
 
Hoe ben je begonnen bij Brand Creatives?
Ik heb communicatie en multimedia design gestudeerd aan de Hanze. Een uurtje na mijn eindpresentatie had ik al mijn sollicitatiegesprek bij Brand Creatives haha. Ik ben begonnen als allround creative - waarbij ik dus vooral creatief bezig ben, dat kan variëren van verpakkingen tot campagnes zijn. Deze variatie is ook wel wat ik zo leuk vind aan het vak. Ook kan ik met trots zeggen, dat ik recent gepromoveerd ben tot Junior Art Director! Ik denk dat hieruit blijkt dat ik een goede match heb met de het bedrijf en de mensen hier. Ook is het echt tekenend voor Brand, er is een gezonde balans tussen talent en ervaring. Je hoeft hier geen tien jaar ervaring te hebben om door te groeien, als je goed werk levert wordt dat beloond. Ik kijk er dan ook naar uit om de nog heel lang, heel veel mooie dingen te maken samen.
 
Op welk werk ben je het meest trots?
Dat vind ik een lastige vraag, want je vraagt me eigenlijk een beetje wie mijn favoriete kind is, haha. Vaak heb ik aan het eind van een project een gevoel van: dit is het beste wat ik ooit heb gemaakt’. Of het dat ook daadwerkelijk is, laat ik even in het midden, haha. Maar wanneer dat gevoel er nog niet is, weet ik al wel dat het nog niet af is. Door er op deze manier naar te kijken, zorg ik er wel voor dat er altijd progressie in zit. Als ik nu kijk naar werk van een paar jaar geleden zie ik dat ik wel echt stappen heb gemaakt, maar tegelijkertijd ben je er eigenlijk nooit en blijf je je altijd ontwikkelen. Sinds ik bij Brand Creatives werk, heb ik deze ontwikkeling door kunnen maken in de breedste zin van het woord. We werken namelijk voor erg uiteenlopende opdrachtgevers en elk project is weer anders. Daarbij werken we voor hele grote merken, die (geheel terecht) afdwingen dat het totaalplaatje klopt. Met alleen een mooi plaatje kom je er niet. Alles moet aansluiten bij het merk en het concept.
 

Junior abonnement FONK

FONK heeft jong creatief talent graag een podium. Niet alleen online, maar ook in FONK magazine. Ben je niet ouder dan 25 jaar, maak dan gebruik van het junior abonnement en ontvang 26 edities van FONK magazine digitaal met 50% korting (€48,50 per jaar).