Shortlist Sessie #4 met Sharon de Graaf van Dawn

Shortlist Sessie #4 met Sharon de Graaf van Dawn

19-06-2025 (13:05) - ADCN

In aanloop naar de uitreikingen van de felbegeerde Leeuwen stromen deze week de shortlists van Cannes Lions 2025 binnen. De dag na elke bekendmaking vragen we een lid van het ADCN Creative Board om zijn of haar ongezouten mening te geven over de geselecteerde cases. Vandaag is het de beurt aan Sharon de Graaf, Creative Director van Dawn.

De shortlists die we vandaag bespreken:

- Glass: The Lion For Change
- Innovation
- The Dan Wieden Titanium Lions
- Sustainable Development Goals

Welke projecten springen eruit qua creativiteit en waarom?
"Vandaag wederom weinig Nederlandse shortlists, al zijn er wel nominaties voor LePub met Philips Fixables en Philips Grow, en Utrecht Energized van Publicis voor Renault. Wat daarin opvalt, is dat Philips niet alleen nadenkt over innovatie, maar ook over circulariteit, producten repareren in plaats van ze meteen bij het grofvuil zetten. Hopelijk blijft het niet bij een sterke casefilm, maar volgt er ook concrete communicatie om consumenten echt aan te zetten tot reparatie."

Is er een Nederlandse case die je op één van de shortlists had willen zien, maar die er niet op staat?
"Een nominatie voor de Dan Wieden Titanium Award zou natuurlijk waanzinnig zijn, de ultieme erkenning voor ideeën die de industrie verder brengen. Grappig genoeg zag ik een campagne die mij bekend voorkwam, So Many Dicks van E.L.F. Beauty. Een campagne die op brutale wijze het gebrek aan diversiteit in Amerikaanse bestuurskamers aankaart: er zijn meer mannen met de naam Dick, Rick of Richard dan vrouwen (van kleur) in bestuursfuncties.

Het deed mij meteen denken aan Mijn naam is Peter van WOMEN Inc. een Nederlandse case die destijds ook systemische ongelijkheid op scherpe wijze blootlegde. Misschien moeten we als land wat minder bescheiden zijn, en vaker insturen.We hebben het werk ervoor."

Wat zeggen de geselecteerde werken over de toekomst van de creatieve sector?
"Wat opvalt aan het werk van dit jaar, is dat creativiteit zich steeds minder laat vangen in vaste vormen. Het gaat niet alleen meer om campagnes, maar ook om slimme producten, diensten of systemen die echte problemen oplossen. Ideeën die vooruitdenken, nog vóór de vraag echt gesteld is.

Tegelijkertijd zouden we ook niet moeten vergeten hoe belangrijk goede communicatie nog altijd is. Een sterk idee verdient het ook om goed verteld te worden. Niet alles hoeft een systeemverandering te zijn, soms is een krachtige boodschap, bijzonder verpakt, al genoeg om mensen in beweging te krijgen. We maken het werk niet alleen voor de casefilm, maar ook voor het publiek. En ook dat moeten we blijven vieren."

Als je nu al één project een Grand Prix mocht geven, welke zou dat dan zijn en waarom?
"Als ik nu één project een Grand Prix zou mogen geven, dan is het Parental Leave Mortgage (NORD DDB Helsinki voor Nordea). Een slim en doordacht idee dat perfect laat zien hoe creativiteit maatschappelijke ongelijkheid kan aanpakken.

In Finland nemen veel vaders hun ouderschapsverlof niet op, simpelweg omdat zij vaak het hoogste inkomen hebben en het zich financieel niet kunnen permitteren. Deze oplossing pakt dit probleem direct aan door tijdelijk de grootste vaste last, de hypotheek, kwijt te schelden tijdens het verlof. Zo haal je een belangrijke drempel weg én stimuleer je gelijkheid tussen ouders. Een helder idee, met echte impact."