Appen met Boudewijn de Jong van PINK
Vorige week kondigden de bureaus Pink Marketing, Pünktlich en PEXI verder te gaan als PINK. Een nieuwe naam, maar vooral een nieuwe aanpak, die geen onderscheid maakt tussen media, creativiteit en technologie. Wat betekent deze integratie in de praktijk? We appen met Boudewijn de Jong, mede-oprichter van PINK.
De lancering van PINK is nu een week geleden. Wat is de leukste reactie die je hebt gekregen vanuit het publiek?
Nou, veel positieve reacties. De leukste was eigenlijk van een ander bureau (dat ik niet ga noemen ;)) dat ze jaloers zijn op de propositie :)
Een beter compliment kan je niet krijgen haha. Waarom was dit hét moment voor een vernieuwde aanpak?
Nou, vooral ook om de organisatie te dwingen om echt geïntegreerd te gaan werken. We zien dat de markt verschrikkelijk hard aan het veranderen is en we willen voorop blijven lopen.
Over welke veranderingen praat je dan?
Dat gaat over veel assen. Denk aan AI, het medialandschap dat verder versnippert, maar ook macro-economische factoren!
Wij geloven dat marketing veel efficiënter kan, zowel in productie als in distributie. Daarvoor is het wel noodzakelijk om media en creatie te combineren, waarbij tech zorgt voor schaalbaarheid. Dat is exact wat we hebben gedaan met de integratie van de drie labels.
Hoe ziet de combinatie van media en creatie er in de praktijk uit?
Om te beginnen moeten campagneconcepten niet meer los worden ontwikkeld van de mediastrategie/mediaplan. Beide gaan hand in hand. Een concept moet modulair worden ontwikkeld waarbij er gedifferentieerd kan worden op media en doelgroepen.
Handig hoor! Wat is het grootste verschil tussen het huidige en vorige model?
We werkten vaak al met de drie labels samen. Nu gaan we het ook echt fysiek integreren. Klantenteams worden nu vanuit één entiteit bediend waarbij dus alle expertises samenkomen.
Gaan jullie klanten ook echt iets merken van deze integratie? Of gaan jullie op dezelfde voet verder?
Voor veel huidige klanten werken we al geïntegreerd en zij kennen onze propositie goed. Ik denk dat het vooral voor adverteerders/toekomstige klanten een hele interessante propositie is.
Heb je een voorbeeld van een campagne waarbij jullie propositie goed naar voren komt?
Qmusic is een goed voorbeeld. We laten hier dynamisch de programmering en zelfs het nummer dat op dat moment speelt in de creatie zien. Hiermee creëren we veel meer relevantie dan met “platte ads”. Een duidelijke combinatie van data, media en creatie!
Interessant! Kan je me iets meer vertellen over hoe deze campagne er in de praktijk uitziet?
Nou, de creatie is volledig gedynamiseerd. Op basis van welk moment van de dag je de uiting te zien krijgt, is de propositie dus anders. Daarbij is alles dynamisch opgezet waarbij look-and-feel, maar ook de propositie continu wordt aangepast aan de radioprogrammering. Effectief, efficiënt, relevant en goed schaalbaar.
Wat was de grootste uitdaging bij de fysieke integratie van de drie bureaus?
Mensen vanuit verschillende expertises/persoonlijkheden beter met elkaar laten samenwerken. Een marketeer heeft een andere persoonlijkheid dan een designer/creatieveling. Die moeten elkaar nog beter gaan vinden!
Hebben jullie een concreet plan om deze samenwerking te verbeteren?
Zeker! Dit is niet over één nacht ijs gegaan. Iedereen ziet de noodzaak om verder te integreren om ook relevant te blijven.
Is deze urgentie ook de manier om deze verschillende persoonlijkheden dichter bij elkaar te brengen?
Nou, dat zou het verkeerde middel zijn om samen te brengen, maar die bewustwording zorgt er wel voor dat het draagvlak groot is intern.
Welk middel is dit dan wel?
Dit zit heel erg in het faciliteren van het proces. Gezamenlijk werken aan klanten en cases, waarbij media en creatie van even groot belang zijn. Het leren kennen van elkaars expertises. En als team het ontwikkelen van een propositie waar iedereen achter staat, dat is dus PINK geworden :)
Nice! Welke ambities hebben jullie voor PINK het komende jaar?
Toonaangevend blijven, awards blijven winnen, mooie nieuwe klanten onboarden en aan het einde van de dag een beetje blijven lachen :)
Heel veel succes daarmee! :D Thanks voor je tijd en antwoorden, Boudewijn.
Jij bedankt!