
Appen met Gookie Sassen van Closed on Monday
Closed on Monday is, zoals de naam al zegt, gesloten op maandag. Niet voor een extra lang weekend, maar om die dag gratis te werken voor goede doelen. Deze opvallende aanpak loont, want het Amsterdamse bureau is de onbetwiste winaar van de eerste SAN New Kids On The Block-poll. We appen met Gookie Sassen, oprichter van Closed on Monday, over hun plan van aanpak.
Goedemorgen Gookie!
Hi!
Is de champagne gisterochtend al ontkurkt?
Haha, nou die was vrijdag stiekem al ontkurkt, maandag hebben we daar sowieso geen tijd voor—veel te druk met dicht zijn ;)
Jullie stonden natuurlijk al heel de week aan kop haha
Haha, ja dat verraste ons ook wel eerlijk gezegd, al hebben we ook wel flink ons netwerk aan het werk gezet.
Ja, jullie promo-filmpje op LinkedIn ging als een raket! Aan jullie netwerk ligt het dus niet. Maar hoe gaan jullie de jury overtuigen in de volgende ronde?
We gaan laten zien hoe succesvol een duidelijke, onderscheidende positionering kan zijn binnen een overvolle bureauwereld. We werken 20% van onze tijd gratis, maar zijn vanaf maart met acht fulltime teamgenoten. En dat in een industrie die zwaar onder druk staat. We bekennen kleur, waardoor klanten precies weten wat ze aan ons hebben, zowel op maandag als doordeweeks. Niet voor niets werken we daarom al met zo’n mooie klantenkring in de twee jaar dat we bestaan.
Een overtuigende boodschap.
Haha, dank je wel. Als ik het zo typ, merk ik pas hoe enthousiast ik daar ook over ben.
Hoe is het idee ontstaan om op maandag dicht te zijn voor commerciële klanten?
Zoals bij elk merk—en zeker bij bureaus—is je boodschap pas geloofwaardig als je er ook écht naar handelt. Ik wilde een nieuwe categorie creëren binnen de wereld van maatschappelijke bureaus. Eentje die zich echt onderscheidt: uitgesproken, gedurfd en kleurrijk. Geen grijze degelijkheid, maar creativiteit voor de thema’s die er vandaag toe doen. Denk aan opkomende NGO’s en goede doelen die de wereld vooruit helpen, maar vaak minder toegang hebben tot kapitaal. Terwijl ze juist de meest baanbrekende dingen doen. Toen ik het nummer Closed on Sunday van Kanye West hoorde, viel alles op z’n plek. Ik ga één dag per week exclusief voor maatschappelijke merken werken.
De naam is inderdaad recht voor z’n raap. Hoe bepalen jullie welke goede doelen jullie helpen?
Via onze website kunnen organisaties zich aanmelden als Maandag Partners (dus geen klanten). Daar krijgen ze een aantal vragen, zoals onder andere aan welke Sustainable Development Goals (van de Verenigde Naties) ze bijdragen en of ze al met andere bureaus werken. Als dat er kansrijk uitziet, gaan we in gesprek. Uitgangspunt is dat we willen bijdragen aan alle thema’s, niet alleen aan duurzaamheid, maar ook aan thema’s zoals armoede, gezondheid en vrede. Zo werken we nu bijvoorbeeld aan een campagne voor Protect Ukraine.
Vertel me meer!
Vrede in Europa is het gesprek van de dag, dus toen Protect Ukraine ons begin dit jaar benaderde, besloten we direct om samen te werken. Zij zien dat de betrokkenheid van jongeren bij de oorlog in Oekraïne erg laag is. Daarom zijn we nu een campagne aan het ontwikkelen om dat bewustzijn bij hen te verhogen. Een inspirerende samenwerking, die ook veel energie geeft om vanaf dinsdag weer voor onze commerciële klanten aan de slag te gaan—de perfecte combinatie tussen maatschappij en commercie.
Relevanter dan ooit nu het zo onrustig is op het wereldtoneel. Wat is jouw belangrijkste tip voor andere bureaus die ook meer willen doen voor goede doelen?
Werken voor goede doelen moet geen doel op zich zijn, die hoek is al goed bezig (ondanks alle uitdagingen en problemen). Wat we nodig hebben, zijn meer commerciële bedrijven met ethisch besef. Bureaus hebben veel meer macht dan ze denken. We hebben dan ook meer bureaus nodig die hun klantenkring zover krijgen om meer richting de maatschappelijke kant te bewegen. Dan heb je, zoals mensen de laatste jaren het liefst zeggen, 'de meeste impact'. Al ben ik zeker geen fan van het woord impact.
Wij willen dan ook niet gezien worden als een goededoelenbureau. Juist niet. Wij vinden het leuk om waanzinnig werk voor zinnige merken te maken. Gelukkig zijn er heel veel zinnige merken in de wereld. En concurreren we zoveel mogelijk met grote, commerciële bureaus.
Wat is dan volgens jou een beter woord?
Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat impact betekent, omdat iedereen het in een andere context gebruikt. Wat mij betreft benoemen we het helemaal niet, maar moet je in ons geval gewoon het meest inspirerende werk maken voor bedrijven die mensen een kant op krijgen die ons en onze omgeving allemaal wat oplevert.
Wat is de grootste uitdaging van jullie 20/80-werkwijze?
Doordeweeks reageren we niet op Maandag Partners en andersom, dat nemen we wel echt serieus. Onze website is ook dicht op maandag. Dat is best een uitdaging haha.
Haha, meen je. Wat als ze nou echt een dringende vraag hebben?
Dat is het voordeel van een mobiele telefoon, die heb je altijd bij je haha.
Wat is het grootste voordeel voor jullie commerciële klanten dat jullie op maandag dicht zijn?
Onze kracht zit in het commerciëler krijgen van maatschappelijke bedrijven en maatschappelijker krijgen van commerciële bedrijven (maandag vs. doordeweeks). Wij begrijpen dat er iets ongemakkelijks zit in die transformatie. Onze aanpak is daarom Unsettle, een strategie die merken uitdaagt om dat eerste ongemakkelijke gevoel te omarmen dat nodig is om grenzen te verleggen en werk te maken dat niet alleen anders voelt, maar ook echt het verschil maakt in een wereld vol ruis en creativiteit.
Nog een laatste vraag: bestaat de kans dat jullie in de toekomst op meer dagen dan maandag gesloten zijn? Of is één dag genoeg?
Het werk dat we doordeweeks maken, vinden we ook veel te leuk en, zoals gezegd, zit daar juist de grootste veranderkracht en potentie. Ik denk dat we van de ‘maandag’ eerder een breed gedragen concept maken in samenwerking met andere bureaus, zodat we de rest van de week mooi werk kunnen blijven maken. Daarnaast heb ik twee jonge kindjes, dus geld zullen we moeten blijven verdienen, zeker als je in de stad wil blijven wonen.
Hebben jullie al samenwerkingen met andere bureaus in het verschiet?
We gaan binnenkort live met een campagne om die wereld weer even wakker te schudden, dus hou het in de gaten ;) ;)
We houden jullie in de gaten, Gookie! Dank voor je tijd en antwoorden.
Thanks, Sem!