![Appen met Jan Blaffert over de nieuwe identiteit van Fairphone](/public/image/2025/schermafbeelding_2025-02-12_om_13.08.35.png)
Appen met Jan Blaffert over de nieuwe identiteit van Fairphone
Elektronicamaker Fairphone heeft een nieuw, donkergroen jasje. Waar het merk begon als ethische uitdager van de telefoonindustrie, kiest het nu voor een zelfverzekerde uitstraling die laat zien dat duurzaamheid ook een premium ervaring kan zijn. We appen met Jan Blaffert, Brand & Communications Lead van Fairphone, over deze transformatie.
Hi Jan, Sem hier van Fonk! Waarom was dit hét moment voor een nieuwe uitstraling?
Nou, we zijn Fairphone begonnen als een experiment, een radicale poging om te bewijzen dat technologie eerlijker kan. En als je meer dan tien jaar keihard werkt om de tech-industrie op z’n kop te zettein, mag je er op een gegeven moment ook wel uitzien als de gamechanger die je bent, toch?
We hebben als merk een enorme groei doorgemaakt en het werd tijd dat onze uitstraling die volwassenheid en ambitie weerspiegelt. En meer nog: we weten dat duurzaamheid niet alleen een morele keuze is, maar ook een premium ervaring kan zijn. Onze nieuwe identiteit straalt die visie uit: doordacht, zelfverzekerd en tijdloos.
Spannend. Jullie willen dus met jullie nieuwe branding een breder publiek aanspreken. Wie is die doelgroep?
Klopt! Fairphone is altijd een pionier geweest, maar impact maak je pas echt als je breder durft te denken. Onze nieuwe branding is er niet alleen om breder te gaan, maar om relevanter te zijn. We spreken nu een doelgroep aan die niet per se duurzaamheid als eerste eis heeft, maar wél slimme, doordachte keuzes maakt. Dit zijn mensen die onderzoek doen, geen fan zijn van gimmicks en hun spullen graag goed onderhouden in plaats van steeds te vervangen. Voor hen is Fairphone niet alleen de meest verantwoorde keuze, maar ook gewoon de beste keuze.
Voor hen is duurzaamheid dus geen doel op zich, maar een logisch gevolg van een slimme keuze.
Wie weet loopt straks iedereen met een Fairphone! Jullie ontwikkelden ook een gloednieuwe propositie ‘Fairphone. The One That Lasts’. Hoe verschilt deze van de vorige propositie?
Deze propositie is wat minder bescheiden en wat meer to the point: Fairphone is dé smartphone die langer meegaat.
We zijn geëvolueerd van een statement over ethiek naar een belofte over kwaliteit en gebruikservaring. ‘The One That Lasts’ is meer dan een claim, het is een feit—onze telefoons gaan langer mee, presteren langer goed en besparen jou én de planeet onnodige vervangingen.
De overstap naar een Fairphone wordt zo wel heel verleidelijk gemaakt ;)
Precies! Geen excuses meer. Nu is het alleen nog een kwestie van: ga je voor de telefoon die langer meegaat, of blijf je hangen in het oude systeem? ;)
Dat lijkt me een inkoppertje: weg van het oude systeem. Verder viel mij Mobi op in de reclame. Was de keuze voor een CGI-robot als gezicht van het merk snel gemaakt?
Snel? Niet per se. Een groot probleem op een toegankelijke, visuele manier vertellen is altijd een uitdaging. We wilden een herkenbaar, sympathiek personage dat het wereldwijde e-wasteprobleem tastbaar maakt, zonder belerend te zijn. De creatieve breinen van Fitzroy hebben ons hier echt het licht doen zien; samen hebben we Mobi tot leven gebracht. En laten we eerlijk zijn—deze kleine robot die kapotte elektronica verzamelt? Dat blijft hangen.
Ja, een mooie verwezenlijking van hoe het probleem moet worden aangepakt. Zijn er nog andere uitdagingen op jullie pad gekomen bij de totstandkoming van de identiteit?
Oh, absoluut. Een identiteit ontwikkelen die even tijdloos als impactvol is, is geen simpele klus. Het moest niet alleen esthetisch sterk zijn, maar ook strategisch kloppen met waar we als merk naartoe willen. Balans vinden tussen herkenbaarheid en vernieuwing was een uitdaging, maar uiteindelijk hebben we iets neergezet waar we volledig achter staan.
En we zijn nog lang niet klaar. Onze nieuwe visuele identiteit en ‘The One That Lasts’ vormen de basis, maar we bouwen verder. Dit jaar brengen we nóg meer nieuws. Een kleine teaser: als je goed kijkt, zitten er subtiele hints verstopt in onze nieuwe identiteit over wat eraan komt…
Ff goed zoeken hoor. Een tipje van de sluier?
Laten we zeggen dat als je goed kijkt, je misschien al een glimp van de toekomst ziet. Maar ik laat het even aan jullie om de puzzelstukjes te leggen.
Pasen komt vroeg dit jaar met al die easter eggs haha. Jan, dank voor je tijd en antwoorden!! En succes met het vervolg van de campagne.
Thanks, leuk gesprek! Hopelijk zie je snel de eerste hints van wat er nog komt. Spreek je snel, Sem.
Bekijk hier de campagnefilm: