
Appen met John Meulemans, leider van Hibou/x
Toen Hibou zich enkele weken geleden herpositioneerde met 'Neem de Leiding', lanceerde het tegelijk Hibou/x. Dit nieuwe innovatielabel richt zich op de integratie van AI in de dienstverlening van het PR- en influencerbureau. Paradepaardjes van het initiatief zijn de zogeheten Digital Humans. We appen met John Meulemans, leider van Hibou/x, over deze AI-avatars en meer.
Voordat we inhoudelijk verder gaan over Hibou/x, heb ik eerst een persoonlijkere vraag voor je. Hoe ben jij de grote leider geworden van het innovatielabel?
Ha nou ja dat zit ‘m denk ik in mijn trackrecord op het gebied van influencer marketing waar ik zo’n 14 jaar in hetlopen pionieren met 3sixtyfive. En daar was ik sinds Lil Miquela (2017) al geïntrigeerd door het fenomeen virtuele influencers. Matthijs (Hibou) was op zoek naar versterking / uitbreiding op het gebied van influencer marketing als ‘tegenhanger’ van PR. Samen zijn dit twee sterke manieren om de autoriteit van merken te verhogen. Daar moesten de digital humans dus ook bij. Dit is zo’n vernieuwende stap dat we dat in een apart innovatielabel hebben onder gebracht.
Waarom versterken digital humans de autoriteit van een merk? En zijn ze hier beter in dan normale influencers?
Ieder merk staat ergens voor. Zo heeft bijvoorbeeld een merk met een trackrecord op sport vaak kennis in huis om beter te kunnen sporten, of een foodmerk heeft kooktips & inspiratie. Een digital human fungeert als virtuele merkambassadeur en kan deze info/inspo op grote schaal persoonlijk en relevant ontsluiten. Deze zijn 24/7 beschikbaar en spreken meer dan 25 talen, maar doen dat wel in jouw tone-of-voice. Gericht op jouw situatie.
Een normale influencer moet je toch inhuren en kan dan wel een brand ambassador worden, maar zie ik niet midden in de nacht de telefoon opnemen of chatten met je doelgroep ;)
Nee zulke influencers volg ik in ieder geval niet haha. In welk project van Hibou/x komt dit voordeel tov normale influencers het beste naar voren?
Hangt ook af van je interesses natuurlijk! Een voorbeeld: De virtuele James Parkinson staat namens StichtingParkinsonFonds patiënten (en naasten) te woord over deze ziekte. Fully loaded met brochures en 25 jaar onderzoek is hij de perfecte vraagbaak en nieuwsbron. Dit gaat zelfs veel verder dan influencer marketing. Je spreekt hier over een digital spokesperson die er altijd voor je is, en tevens aandacht vraagt voor de ziekte. Het leuke is dat hij juist heel goed met echte influencers content kan maken zodat je met ‘hem’ hele nieuwe doelgroepen op een authentieke manier kunt bereiken. Zo ben je als Stichting ParkinsonFonds waardevol voor je doelgroep, en claim je je autoriteit.
Hoe ziet die samenwerking met een echte influencer er precies uit?
Dat kan in dezelfde formats als die je op Tiktok en Insta ziet. Dus een stuk content van een influencer waar de digital human op reageert of andersom. Een Q&A zou ook kunnen. De digital human kan een interview geven aan de influencer. Maar een influencer zou ook live advies kunnen vragen in zijn/haar content en zo de functionaliteit kunnen demonstreren aan de volgers. Denk in de lijn van digitale sportcoaches, koks, hypotheekadviseurs, interieurexperts, fashionista’s etc…
Wat is op dit moment het grootste misverstand over AI in de social mediawereld?
Mmm ik zie veel beloftes over agents en geautomatiseerde AI-posts voor op social media, maar vrees dat dat voorlopig - zonder menselijke tussenkomst - echt een verarming gaat worden van content. Omdat het kan, wil het niet zeggen dat het goed en waardevol is… Ik vrees echter dat het in het kader van kostenbesparingen en effectiviteit wel gaat gebeuren en we hiermee overspoeld gaan worden door zgn generieke ‘AI-slop’.
Ja daar zitten we niet op te wachten. Maar waar kunnen we ons wél op verheugen wat betreft de toekomst van Hibou/x?
Ik kijk uit naar een hele rits creatieve en innovatieve toepassingen van digital humans, waarbij we door alle tech-ontwikkelingen wekelijks weer nieuwe ideeën en mogelijkheden krijgen.
In welke van deze ideeën zie jij de meeste potentie?
Nou met de komst van agentic ai kunnen we een digital human meer laten doen dan een antwoord laten geven. Dus straks kun je tijdens je gesprek ook een stukje content, voorstel of onderzoek toegestuurd krijgen. Dat we er real world acties aan kunnen hangen. Dat lijkt me erg waardevol. We zijn overigens met een aantal spraakmakende en mooie initiatieven bezig, dus keep you posted!!
We houden jullie in de gaten! Thanks voor je tijd en antwoorden John.
Jij bedankt Sem!