Appen met Jordy den Haan over de 24e editie van Museumnacht Amsterdam

Appen met Jordy den Haan over de 24e editie van Museumnacht Amsterdam

17-10-2024 (14:54) - Appen met

Over twee weken is het zo ver voor de 24e editie van Museumnacht! Op 2 november openen meer dan 70 musea hun deuren voor het jonge Amsterdamse publiek om al het moois wat zij te bieden hebben te laten zien. We appen met Jordy den Haan, marketeer en algemeen manager bij Stichting Museumnacht Amsterdam, over het succes van het evenement, hoe zij de jongere doelgroep proberen te bereiken én de beste tips voor die avond. 

Whatsapp status: beschikbaar

Hi Jordy, Marina hier van Fonk! Super leuk dat ik even met je kan appen over Museumnacht!
Jaaa! Leuk!

Je bent waarschijnlijk druk bezig met de voorbereidingen. Kun je iets meer vertellen over waar jij je nu mee bezig houdt zo vlak voor het evenement?
Ja tuurlijk! Ik loop even naar mn laptop. Dat typt sneller!

Jaa snap ik, tuurlijk!
Het evenement is over 2 weken, dus we komen steeds dichter op de productie te zitten. Afgelopen week hebben we met ons team bijv. alle polsbandjes verzonden, zijn we druk met de logistiek van het scannen van de tickets en ben ik zelf druk met onze partners om de laatste zaken te regelen voor de activaties. Het grote werk is altijd wel verricht in deze periode. Nu zijn het heel veel kleine losse eindjes, maar dat geeft altijd veel energie.

Ja daar komt natuurlijk veel bij kijken, wat leuk dat het je altijd energie geeft! Na 23 edities is het weer helemaal uitverkocht zag ik, wat maakt het tot zo’n succes denk je?
Ik denk dat we met het evenement nog steeds enorm relevant zijn. Het is ooit opgericht met de gedachte jonge mensen de musea in te krijgen. Hoewel dat steeds beter gaat en jongeren hun weg ook steeds beter weten te vinden, zien we nog steeds dat niet alle jongeren deze drempel over gaan. Tijdens Museumnacht voelen de jongeren echt dat de musea ook van hen zijn. Dus de belofte die we maken, komen we daadwerkelijk na. Want bijna 90% van onze bezoekers is 18 tot 35.

Daarnaast zijn we nog steeds een heel goed betaalbaar avondje uit. Een ticket is slechts €25. Hiermee kan je naar meer dan 70 musea op 1 avond. 

Dit is zeker een voordeel, de meeste evenementen zijn al zo duur. Het is echt een goede deal! Wat tof dat 90% van de bezoekers al in jullie doelgroep van 18-35 vallen. Hoe proberen jullie deze jonge doelgroep te bereiken toch over de drempel te gaan?
We proberen in de huid te kruipen van de doelgroep. Dat begint al doordat ons hele team uit de doelgroep komt. Daarnaast proberen we in al onze uitingen, zoals de campagne, socials en nieuwsbrieven, ons te verhouden tot de doelgroep en hen serieus te nemen. We geven de regie daarom graag uit handen. Laat Gen-Z niet alleen het script schrijven, maar laat ze ook beslissen wie er voor en achter de camera komen te staan.

Dat proberen we ook door te voeren in de Museumnacht-programmering op de nacht zelf. Als je jonge mensen wil trekken, moeten ze zichzelf ook terugvinden of -zien tijdens de nacht. Representatie doet er toe.

Ze krijgt The New Originals bijv. al jaren de vrijheid om een sjaal te ontwikkelen die bij hen past. Daar kan je als merk soms veel eigen branding op terug willen zien, maar wij zeggen juist: vertel ons wat werkt. En zo ontstaat er geloofwaardigheid.

Wauw, dat jullie hele team uit de doelgroep komt lijkt me inderdaad een goede manier om te weten hoe in te spelen op de behoeftes. En wat tof dat jullie de regie uit handen durven te geven aan de doelgroep zelf! 

En dat van jezelf terugvinden of interesse voelen met de programmering begrijp ik helemaal. Ik ga zelf al 3 jaar op rij en dit jaar weer. Heb jij nog tips of favorieten die ik op mijn lijstje moet zetten voor dit jaar?
We hebben dit jaar heel veel nieuwe locaties in Zuidoost en Nieuw-West. The Black Archives is geopend met een nieuwe locatie in Zuidoost en ze hebben een heel mooi programma over solidariteit en verzet. Maar ook Oscam heeft dit jaar weer een prachtig programma, met de tentoonstelling Motherhood van Derrick Ofosu Boateng. En ook CBK Zuidoost is een absolute aanrader.
Daarnaast is een van mijn persoonlijke favorieten Museum Het Schip in West, waar je o.a. mee kan doen aan de getrificatiebingo. En als je deze kant van de stad bezoekt moet je ook zeker Maqam niet overslaan.

Meer richting het centrum heb ik erg veel zin in het programma bij Amsterdam Museum, waar je je eigen wijnlabel kunt maken of De Waag, waar je je eigen Emoji's kunt ontwerpen. Maar ook het Joods Museum heeft een hele mooie programmering over gender en seksualiteit.
Wat verborgen parels in het progamma zijn het kaarslichtconcert bij de Synagoge, de zolderkerk van Ons' Lieve Heer op Solder, de Fatih Moskee op de Rozengrascht en het geweldige Pianola Museum.

Super leuk! En wat een mooie initiatieven om kennis te maken met nieuwe kunst en cultuur. Zo veel keuze, ik ga deze tips zeker opslaan. Thanks!

I
k wil je bedanken voor je tijd! En natuurlijk veel plezier wensen op museumnacht. Ik heb er zin in!
Helemaal goed! Kunnen we jullie nog wat tickets toesturen?

Wat leuk! Ga ik checken met de redactie en zal ik je laten weten, thanks!
Leuk! Succes met het item!