Appen met Pieter Zijlstra van nieuwe studio Ryoko

Appen met Pieter Zijlstra van nieuwe studio Ryoko

31-03-2025 (09:30) - Appen met

Ryoko is een nieuwe studio voor het ontwikkelen van merken, oppgericht door Pieter Zijlstra. Tijdens zijn reis in 2023 ontstonden de ideeën voor Ryoko. Hij stopte bij Locals Agency, waar hij 5 jaar mede-eigenaar was, en ging op sabatical. Maar waarom de naam Ryoko? Waarom alleen beginnen? Wat was zijn favoriete bestemming in Japan? 

Hi Pieter! Charlie hier van Fonk. Wat leuk dat ik je mag interviewen. Alvast gefeliciteerd met je nieuwe studio Ryoko. 
Hi Charlie, dankjewel!

Maandag de lancering, waar kijk je het meest naar uit?
Het is de volgende stap na een jaar freelance werken als merkstrateeg. Ik kijk er vooral naar uit om onder de nieuwe naam weer heel veel mooie branding projecten te doen, voor bestaande en nieuwe opdrachtgevers.

Ja dat snap ik! Hoe heeft je reiservaring Ryoko gevormd, zowel qua naam als filosofie? 
De naam is ontstaan toen ik tijdens mijn sabbatical door Japan reisde. Het heeft als betekenis ‘Refreshing child’ en ‘Journey’. En dat past denk ik precies bij hoe ik het wil aanpakken. Een frisse aanpak (geen traditioneel agency model) en samen met de klant de reis van het merkbouwen doorlopen. Door zelf in de lead te zijn binnen projecten als strateeg zorg ik dat alles wat we doen altijd ‘on point’ is. Vandaar dat ik het een strategy-driven branding studio noem.

Klinkt goed, en spannend natuurlijk. Je eigen studio. Wat was het moment tijdens je sabbatical waarop je besefte: ik ga mijn eigen studio starten?
Tijdens het reizen merkte ik direct een nieuwe creatieve energie ontstaan (ik had daarvoor besloten als mede-eigenaar bij mijn vorige agency te stoppen). Heel bewust wilde ik eerst een jaar freelancen voordat ik weer een studio ging beginnen. Tijdens dit jaar werd al heel snel duidelijk dat ik veel meer werkte als one-man-agency. Dus om dit nu voort te zetten als branding studio voelt als een heel logisch gevolg.
En het is als merkstrateeg gewoon veel leuker ondernemen vanuit een mooi studio merk, dan met je eigen voor- en achternaam! Vind je niet? 

Haha, zeker! Wat houdt die ‘frisse aanpak’ in, in vergelijking tot eerder werk dat je gedaan hebt?
Projecten binnen Ryoko werken altijd met drie fases: Guide, Craft en Spark. Waarbij in de eerste fase een guiding idea ontstaat wat het merk verder brengt. Door in de volgende fasen de juiste specialisten aan te haken kunnen we supergoed werk maken, zonder de overhead van een groot agency. Dat is ook de keuze voor een gedeeld kantoor met andere creatieve ondernemers, zodat je elkaar kunt versterken en een creatief klankbord hebt. (plus gezellige vrijdagmiddagborrels)

Heb je een voorbeeld van een guiding idea, die een merk verder brengt?
Zie het guiding idea als de strategie onder een merk/concept. Hierop kan de positionering gebaseerd worden of het stuurt het creatieve concept aan. Zo werk ik met een ondernemer aan de lancering van een nieuw landelijk IT-bedrijf, waarbij het guiding idea de basis is geweest voor de positionering. In de Craft en Spark fase toetsen we hier continu aan.
Een ander voorbeeld is een employer branding campagne, waarbij het guiding idea gebaseerd is op een trigger om leerkrachten te laten reageren op onze vacatures. In dit geval sluit het guiding idea weer naadloos aan bij het koersplan van die organisatie.

Mooie voorbeelden! Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Waar droom je nu van, nu je deze stap hebt gezet?
Ik werk al voor een groot aantal internationale opdrachtgevers. Met de stap van Pieter naar Ryoko hoop ik hier nog een aantal mooie merken aantoe te mogen voegen. De ambitie voor Ryoko ligt dan ook met name op het werken aan toonaangevende projecten, in plaats van groei in FTE’s. Aan de andere kant wil ik de vrijheid behouden die ik nu heb als freelancer, zodat ik zo nu en dan zelf ook nog een mooie reis kan maken. 

Jaa snap ik! Wat was je favoriete bestemming in Japan? Mijne Naoshima denk ik
Dat is moeilijk kiezen. Maar de roadtrip op het Noordelijke eiland Hokkaido was wel een van de hoogtepunten.

Oh daar ben ik niet geweest, dus dan moet ik maar eens terug.. 
Het is sowieso een geweldig land om naar terug te gaan! 

Nee het is een geweldig excuus juist, om terug te gaan.
Als je Ryoko zou moeten uitleggen aan een Japanner in één zin, wat zeg je dan?

Dan hoop ik dat ie Engels spreekt, dat was wel een uitdaging in dat land namelijk! 

Haha, ja. Je mag er voor nu maar van uitgaan dat ze Nederlands spreken 
Ik zou het in drie woorden (en dan kies ik toch voor Engels) kunnen zeggen als: Moving brands forward.
We helpen merken op onze manier in hun branding reis. Hoe groot hun ambities ook zijn.

Klinkt als een goede start van een mooi bedrijf.
Dankjewel! Zo zie ik het ook 

Heel veel succes, en veel plezier volgende week!
Dankjewel dat je mee wilde doen Pieter

Thanks en leuk je te spreken!