Haagse campagne wint Nudge van het jaar 2023
De gemeente Den Haag heeft afgelopen donderdag de Nudge van het Jaar 2023 Award gewonnen. De Behaviour Club reikt deze award ieder jaar uit voor de meest creatieve en effectieve ‘nudge’ van Nederland en België: een duwtje om gedrag in de juiste richting te sturen.
De gemeente Den Haag werd dit jaar als winnaar bekroond, voor het creatieve gebruik van snelheidsdisplays om te hard rijden in de stad te verminderen. Met de inzet van typisch Haagse uitspraken zoals ‘Rustááágh’ en ‘Kap Nâh met hagt rède’, activeerde de gemeente automobilisten op een persoonlijke en ludieke manier om zich aan de snelheidslimiet te houden.
Derde plaats voor Lidl
Het adviesbureau Dijksterhuis & Van Baaren werd tweede, met het gebruik van subtiele aanpassingen in de online winkelomgeving om consumenten te stimuleren voor de meest duurzame bezorgoptie te kiezen. Lidl Nederland sleepte de derde plaats in de wacht, met een nudge om vleesconsumptie te verminderen.
"Allemaal maken ze gebruik van deze techniek om gedrag te beïnvloeden"
Subtiele duwtjes
Michel Buhrs, oprichter van de Behaviour Club, sprak enthousiast over alle inzendingen:
“Naast bovenstaande inzendingen hebben we nog veel meer interessante nudges gezien. Gedragsadviesbureaus, overheden en grote corporates: allemaal maken ze gebruik van deze techniek om gedrag te beïnvloeden. Ook wij zien in onze eigen projecten dat deze kleine duwtjes een groot effect op gedrag kunnen hebben.
Inspirerende sessies
Samen met diverse partners zorgde de Behaviour Club ook nog voor een inspirerend inhoudelijk programma rondom de uitreiking van de Nudge van het jaar 2023 award. Zo was er een presentatie van de AI Club, een samenwerking tussen Behaviour Club, Slimme Gewoontes en Considerati, over de inzet van AI door bedrijven en het gedrag van medewerkers. Ook deelde internationale partner ThinkPlace een case study over gamification technieken en innovatieve beloningssystemen om gezondere voedeingskeuzes te maken.