ADCN Gouden Lampen

25-04-2008 (00:02) - Bureaus

Oké, zo’n magere oogst als het vorige jaar was het dit jaar niet. Zeven Gouden Lampen werden opgepoetst en vergeven, in 2007 waren dat er slechts twee. Toch blijft de ADCN zuinig met de prijzen. De bureaus die wél met een Zilveren of Gouden Lamp naar huis gingen konden niet al te verrast zijn, de gedoodverfde kanshebbers ontvingen niet zelden de belangrijkste reclameprijs van Nederland.

Hier volgt het volledige overzicht van de winnaars.

TV- en Radiocommercials
Twee Gouden Lampen branden dit jaar in de categorie TV-commercials. Het onvermijdelijke ‘Goeiemoggel’ (N=5/Bonkers) voor KPN Zakelijke Markt is de minst verrassende winnaar, maar daarom niet minder terecht. Groter was de verrassing voor DDB Amsterdam en Czar.nl. Zij maakten de commercial ‘Niet Vies’ voor Volkswagen/Pon’s Automobielhandel. Ook dit filmpje ging aan de haal met de meest belangrijke Lamp.

Zilver was er voor ‘Impossible is Nothing: Jonah Lomu’ uit de koker van 180 Amsterdam (180/TBWA) en Passion Pictures in opdracht van Adidas International en ‘1870’ (Doom & Dickson/BijBrand) in opdracht van Heineken Brouwerijen. In de categorie Radiocommercials viel er geen Gouden Lamp, wel een Zilveren Lamp voor ‘Eco2 Recycling’ (Publicis/Studio de Keuken), gemaakt voor Renault Nederland.

Print- en Buitenreclame
Ook in deze categorie werden de Gouden Lamp én de Zilveren Lamp tweemaal vergeven, allen in de subcategorie ‘Dagbladen’. Opvallend is dat in de andere subcategorieën (Tijdschriften, Vakbladen en Buitenreclame) géén enkele Lamp uitgereikt werd. Goud was er voor de VW-terugroepactie (DDB Amsterdam) en Olaz’ ‘Cijfers’ (Saatchi & Saatchi Amsterdam). Zilver werd verdeeld onder Heinekens ‘Het blijft toch je vader’ (TBWA\NEBOKO) en de ‘Roofdieren’ van de Bijenkorf (Selmore).

Interactief
Geen Gouden Lampen, wel maar liefst 9 Zilveren Lampen voor 9 interactieve campagnes. We sommen ze even op. ‘Goeiemoogle’ (Kong Amsterdam in opdracht van KPN en N=5), ‘Heldere kijk op Schiphol’ (ACHTUNG!/Schiphol), ‘WK Webcamzitten’ (Qi/SNS Bank), ‘L.A.A.F.’ (Selmore/Stichting Consument & Veiligheid), ‘Geduldtest’ (Publicis/Koninklijke Landmacht), ‘Drive In’ (ACHTUNG!/Pon’s Automobielhandel), ‘Krezip Music Box’ (ACHTUNG!/Sony BMG), ‘T.A.H.’ (Cultural Oil/NBC Universal Benelux) en tenslotte ‘Blogsfam’ (Kong Amsterdam/Oxfam Novib).

Geïntegreerd
Wéér een duo Gouden Lampen en een tweetal Zilveren Lampen in de categorie ‘Geïntegreerd’. De volgende bureaus mogen hun prijzenkast aanvullen met een ADCN Lamp. Het Goud is voor Adidas Internationals ‘Impossible is Nothing 2007 – Where Sport Meets Art’ (180 Amsterdam/TBWA) en ook Bolletjes ‘Ik wil...’-campagne (S-W-H) veroorzaakte een hallelujastemming. Ook leuk, het Zilver, ging naar WE’s ‘Bitch’ (TBWA\NEBOKO/The Sweet Shop) en het veelbesproken ‘De Grote Donorshow’ van BNN (Endemol Nederland).

Verpakkingen
Geen Goud maar Zilver voor ‘So Today’ van Bronx Fashion (THEY), net als voor ‘Red Band Truly’ van Leaf International (BR-ND Mountain Design).

Actiemarketing
Wat BNN’s ‘De Grote Donorshow’ nét niet lukte in de categorie ‘Geïntegreerd’, lukte wel bij ‘Actiemarketing’: een Gouden Lamp. De campagne werd gemaakt door Endemol Nederland. Ook werd er een trio Zilveren Lampen opgepoetst voor eenzelfde aantal campagnes. De eerste was er voor Heinekens ‘Winnaar gezocht’ (TBWA\NEBOKO), de tweede ging naar HEMA’s ‘Rube Goldberg Viral’ (CCCP) en nummertje drie werd weggegeven aan VW’s ‘Terugroepactie’ (DDB Amsterdam).

Grafische Vormgeving
Een Zilveren Lamp kwam terecht in de handen van het bureau Koeweiden Postma (in samenwerking met Doom & Dickson) voor de HEMA-huisstijlen.

Filmregie
Een Deelbekroning was gereserveerd voor de regisseur Michael Wong de het WE-filmpje ‘Bitch’ schoot (TBWA\NEBOKO/The Sweet Shop).

Actualiteit
Twee Deelbekroningen. ‘Terug uit Afghanistan’ van de Koninklijke Luchtmacht (ARA Groep) en ‘Tankslang incident Christijan Albers’ van Unilevers Cup-a-Soup (TBWA\NEBOKO) streken hier met de eer.

Geluid
Een Deelbekroning voor ‘Rabbitman’ van J&B Spain – een creatie van KesselsKramer, Studio de Keuken en Dr. Film – was de enige in deze categorie.

Fotografie
Ingrid Baars kan een Deelbekroning in haar tas steken dankzij haar fotografisch werk. Inzender was Suburbia.

Illustratie
De laatste Deelbekroning viel in de categorie ‘Illustratie’ en was voor S-W-H. Dit bureau maakte ‘Circle of Life’ in opdracht van Wessanen Nederland/Zonnatura. Artdirection en design was in handen van Ricardo Lemos, Emilio de Haan en Erik Wünsch.

Kortom...
Geen enkele inzending in de categorieën ‘Artdirection’, ‘Copy’, ‘Young Directors’, ‘Jong Talent’ en ‘Bioscoopcommercial’ werd goed genoeg bevonden voor een Lamp of Deelbekroning. In totaal werden er dit jaar zeven Gouden Lampen en 22 Zilveren Lampen toegekend door de ADCN. Het was dit jaar een betere oogst dan het vorige jaar, toen vielen er slechts twee Gouden Lampen te vergeven.

Media

Marketing

Economisch