Adversitement peilt EK middels social media
19-04-2012 (08:27) - Bureaus
Het EK voetbal gaat op 8 juni in Polen en Oekraïne van start. Een wereldevenement dat gegarandeerd veel sentiment bij fans losmaakt. Meer dan ooit tevoren zal het daarbij gaan om digitale emoties die via Twitter, Facebook, Flickr en tal van andere social media de wereld over gaan. Voor Adversitement, specialist in business analytics, optimalisatie en social media metingen, reden om het EK aan te grijpen als testcase. Het resultaat: www.whatabouteuro2012.com, een website die realtime laat zien hoe het met het sentiment rondom het EK gesteld is.
Op www.whatabouteuro2012.com brengt Adversitement realtime in kaart hoe er over het EK gedacht wordt. Eyecatcher op de website is de Twitter-grafiek, die een weerspiegeling geeft van het sentiment van de actuele tweets over het EK. Zijn die positief, dan staat de grafiek in het groene gebied. Wordt er over het algemeen negatief getweet, bijvoorbeeld na een verkeerde arbitrale beslissing, dan komt de lijn in het rood te staan. Diezelfde tendens is ook te zien in een graphic van een bal, die al naar gelang het karakter van de tweets groen of rood kleurt. Daarnaast geeft Whatabouteuro2012.com een beeld van de EK-foto’s die op een bepaald moment op Flickr worden geplaatst, het aantal likes op Facebook en de nieuwste video’s op YouTube. Bezoekers kunnen een account aanmaken en meedoen met de Whatabouteuro2012 EK-pool.
De Twitter-grafiek van Whatabouteuro2012.com komt op een doordachte manier tot stand. Alle tweets met hashtag #euro2012 worden verzameld en vergeleken met een database vol ‘signaalwoorden’, die wijzen op een positief of juist een negatief karakter. Aan de hand daarvan krijgen de tweets een beoordeling mee, gevisualiseerd door de grafiek. De grafiek wordt continu bijgewerkt, waardoor verversen van het beeld niet nodig is.