Brand momentum: consument zelf aan de knoppen
11-01-2012 (08:47) - Bureaus
Euro RSCG Nederland presenteert de uitkomsten van het jaarlijkse Brand Momentum-onderzoek. Brand Momentum is een barometer voor de huidige en toekomstige populariteit van 200 merken in Nederland.
Het onderzoek wijst uit dat merken die stelling durven nemen tegen het establishment en de macht bij de consument leggen het tij mee hebben. In het huidige economische klimaat bedenkt de consument zich immers wel twee keer voordat hij zijn lot in de handen van de gevestigde orde legt.
Dat er sprake is van een vertrouwenscrisis tussen consument en bedrijven mag geen verrassing heten. De consument bekijkt alles wat groot, corporate of institutioneel is met argusogen. Uit het Brand Momentum-onderzoek van vorig jaar bleek al dat het imago van grote, corporate of institutionele bedrijven een flinke dreun heeft gekregen. In het Brand Momentum-onderzoek van dit jaar zien we duidelijk terug dat de consument zich niet langer wenst neer te leggen bij de macht van het ‘establishment' en zelf aan de knoppen wil zitten. Bedrijven die inspelen op deze markttrend hebben dan ook de wind in de zeilen.
Sleutelinformatie voor marketeer Brand Momentum is onderdeel van Euro RSCG’s internationale Prosumer Pulse-onderzoek. Het onderzoek zet de door consumenten gepercipieerde voortgang van een merk af tegen de wijze waarop zij de voortgang van concurrerende merken ervaren.