Ik haat Habbekrats

07-05-2008 (10:03) - Bureaus

Eén van de meest rebelse, jonge en inventieve reclamebureaus komt na zijn eerste vier jaar al op de proppen met een eigen boek met de self loathing (maar niet heus) titel ‘Ik haat Habbekrats: Kunst 2004 – 2007’. Volgens de makers is het een chaotische en visuele explosie van verzameld werk, concepten, aantekeningen, schetsen en fotografie gevangen in boekvorm. ‘Als je de wanden van het kantoor van Habbekrats Reclame insmeert met lijm en er een bom tot ontploffing brengt, vormt het residu op de muren de pagina’s van het boek.’

Jeugdige onbezonnenheid
Het verhaal van Habbekrats Reclame begint in de hete zomer van 2004 met een wild idee van Victor Ponten (destijds 23) en Jim Taihuttu (destijds eveneens 23), toen beiden nog student. Met het idee dat een reclamebureau in feite niets meer is dan een goed stel hersens, starten ze ‘het reclamebureau zonder bureau’ vanuit huis en lanceren een website die de Amsterdamse reclamewereld op haar grondvesten doet schudden. Hun bruuske opstelling en jeugdige onbezonnenheid maakt ze volgens sommige oude rotten ‘onwerkbaar’, maar levert ze ook een grote schare jonge fans op.

New school reclamemakers
Ponten & Taihuttu bouwen al snel een reputatie op als new school reclamemakers die niet schromen verder te denken dan een advertentie of filmpje. Vanwege hun voorliefde voor muziek zijn ze ook zeer actief in de muziekindustrie. Hun videoclips voor Pete Philly & Perquisite, Opgezwolle, Tiësto, DuvelDuvel, The Partysquad en films voor merken als Hi, Nike, mtv, Freshcotton en Heineken trekken een miljoenenpubliek op YouTube. In 2005 worden ze door Marketing Tribune uitgeroepen tot Reclametalent van het Jaar. In 2006 wordt Habbekrats officieel een bedrijf en betrekt een pand. Ontwerper Yousef Gnaoui en producer Frieder Wallis sluiten zich aan bij het duo.

Media

Marketing

Economisch