
Microsoft-topvrouw Cindy Rose wordt CEO WPP
Vanaf 1 september is Cindy Rose de nieuwe CEO van WPP. Zij neemt het stokje over van Mark Read, die na dertig jaar afscheid neemt van het bedrijf. Tot het eind van dit jaar zal Read Rose ondersteunen voor een soepele overdracht.
Cindy Rose heeft een schat aan leiderschapservaring opgedaan bij toonaangevende bedrijven in de communicatiesector. Momenteel is Rose Chief Operating Officer voor Global Enterprise bij Microsoft, waar zij de afgelopen negen jaar ook andere leidinggevende functies bekleedde.
Ze heeft zowel de Britse als Amerikaanse nationaliteit en zal haar nieuwe functie vervullen vanuit Londen en New York. In 2019 werd ze benoemd tot Officer of the Britsch Empire (OBE), een Britse eer die vergelijkbaar is met een Ridder in de Orde van Oranje-Nassau, voor haar bijdrage aan de Britse techsector.
Philip Jansen, voorzitter WPP: "Cindy heeft wereldwijd grote bedrijven geholpen bij hun digitale transformatie, waaronder het inzetten van AI om nieuwe klantervaringen, verdienmodellen en inkomstenstromen te creëren. Haar expertise op dit gebied is van grote waarde voor WPP, zeker nu de sector te maken heeft met ingrijpende veranderingen en economische onzekerheid."
Geen onbekende
Sinds 2019 is Rose als Non-Exectutive Director van de raad van bestuur van WPP. Volgens Jansen draagt dat bij aan haar geschiktheid voor de rol: "Cindy’s benoeming is het resultaat van een zorgvuldige selectieprocedure, waarbij zowel interne als externe kandidaten zijn overwogen. Als zittend bestuurslid kent ze ons bedrijf en weet ze wat onze klanten nodig hebben."
Voor Cindy Rose voelt haar nieuwe baan dan ook als thuiskomen: "WPP is een bedrijf dat ik door en door ken en waar ik veel om geef, niet alleen door mijn zes jaar in het bestuur, maar ook als klant en partner in de jaren daarvoor, en ik ben ontzettend blij en enthousiast om benoemd te worden tot CEO."
Vol vertrouwen vooruit
Ook is ze verheugd over de tijd die voor haar ligt: "Er liggen enorm veel kansen voor WPP. We beschikken over toonaangevende AI-capaciteiten en bouwen daar nog steeds aan, naast een ongeëvenaarde reputatie op het gebied van creativiteit en een indrukwekkende klantenlijst. WPP heeft de meest briljante, getalenteerde en creatieve mensen, en ik kan niet wachten om samen het volgende hoofdstuk van het bedrijf te schrijven."
Ook vertrekkend CEO Mark Read kijkt met vertrouwen vooruit: "Ze brengt een schat aan ervaring mee op het gebied van technologie en AI en de manier waarop die sectoren bedrijven ingrijpend kunnen veranderen. Bovendien heeft ze met succes grote, internationale organisaties geleid waarin talent centraal staat. Na zeven jaar als CEO weet ik dat ik WPP in uitstekende handen achterlaat."