PMC-dagen Pragma succesvol verlopen
05-06-2012 (08:18) - Bureaus
Zet 30 directeuren en MT-leden van de bij Pragma aangesloten communicatie-bureaus bij elkaar en je krijgt een vulkaan van creativiteit en ondernemingszin. Congrescentrum Woudschoten te Zeist, ondervond dat op 22 en 23 mei toen Pragma daar haar jaarlijkse PMC-dagen hield.
Tijdens deze Pragma Management Cyclus proberen de directeuren van de aangesloten reclame-bureaus zich af te sluiten van de dagelijkse beslommeringen en nieuwe kennis en ideeën op te doen. Rik Riezebos van EURIB zocht weer een keur van toonaangevende specialisten uit andere vakgebieden en innoverende collega’s bij elkaar om de bureaus te kietelen.
Dit jaar was het centrale thema vernieuwing. Kris Brees van ICSB opende het bal met twee dagdelen over drie verschillende businessmodellen; de Blue Ocean Strategy, het Osterwald Businessmodel en zijn eigen Groeimodellen. In een aantal sessies zette hij iedereen aan het werk om nieuwe groei- en verdienmodellen te ontwikkelen. Dat leidde onder meer tot verrassende plannen om de klant niet meer te laten betalen en toch geld te verdienen. Deze aanpak van Brees bewees echter ook dat het een stuk makkelijker is om vernieuwing voor een ander te bedenken dan voor je eigen onderneming.
Michel van Velde van One Shoe liet in de avondsessie zien hoe je met vernieuwende activiteiten tegenwoordig toch een groeiend bureau kunt hebben.