Social Media & Mobile volgens 12snap Benelux
25-04-2012 (08:25) - Bureaus
Social Media zijn ‘hot’. Ook in Afrika. Naast de standaard search engines, zijn platformen als Facebook, Twitter en LinkedIn de ‘places to be’ en ‘to stay’. Waar merk-activatie in Europa op deze platformen vaak desktop/computer georiënteerd is, schakelt Afrika hierin snel door naar mobile.
Social media zijn ook in Afrika de plekken waar familie, vrienden, maar ook gelijkgestemden zich met en aan elkaar kunnen verbinden. Hierbij ligt niet alleen de focus op de ‘what are you doing’-berichten, maar zijn, net als in Europa, de Social Mediaplatformen in Afrika inmiddels platformen waar merken en initiatieven worden geactiveerd. Naast merkpromoties worden via Social Media bijvoorbeeld ook inzamelingsacties, polls en talentenscouts succesvol uitgevoerd. Door met name deze specifieke omstandigheden speelt mobile een grote(re) rol.
Social media hebben een belangrijke rol in de verschuiving van bellen naar data, voor de Europese telecom-bedrijven een (tijdelijk) minder prettige ontwikkeling; voor Afrika een ‘zegen’ omdat zo omvangrijke, geprofileerde en bereikbare communities ontstaan. Mobile ontsluit een massapubliek in Afrika. Een ‘emerging’ massa voor talloze producten en services die voor distributie en promotie niet meer afhankelijk zijn van een kostbare, kwetsbare infrastructuur.
Adri Ulfman, director 12snap Benelux over deze onwikkeling: ‘12snap Benelux activeert mobile business voor bedrijven. Voor succesvolle activatie zijn we altijd op zoek naar innovatie en inspiratie. Afrika laat ons vaak zien welke innovaties functioneel relevant zijn en daarmee niet alleen ‘here to stay’, maar ook zinvol voor verdere uitbreiding en verdieping. Ook wat betreft toepassing in Europa waar relevantie en continuïteit steeds belangrijkere aspecten worden’.