Tosti Creative opent sweatshop om belang IMVO-wet te onderstrepen

23-02-2023 (09:00) - Bureaus

Tosti Creative heeft in Den Haag een sweatshop geopend, waar kinderen ter plekke sweaters bedrukken met de tekst: "een betere wereld begint bij jezelf bedrijven". Met deze actie wil Tosti Creative samen met het Initiatief Duurzaam en Verantwoord Ondernemen (IDVO) aandacht vragen voor de Wet Verantwoord en Duurzaam Internationaal Ondernemen (IMVO-wet).

Mensenrechten en milieu

Bijna alle Nederlanders (80%) willen dat er strenge wetgeving komt om kinderarbeid, moderne slavernij en milieuschade te voorkomen, zo blijkt uit onderzoek*. Ook grote bedrijven als Tony's Chocolonely, Auping, IKEA, YB en Zeeman vinden dat bedrijven de problemen in de productieketen rondom mensenrechten en het milieu moeten aanpakken. Wouter Staal, CEO van YB (voorheen Yoghurt Barn), stelt dat bedrijven zelf verantwoordelijk zijn voor het controleren van hun productieketen en dat het niet aan de consument is om dit te doen.

Om het maatschappelijke debat te stimuleren, kunnen geïnteresseerden in de sweatshop in Den Haag in ruil voor een post op social media met de hashtag #wetgevingNU een duurzame sweater 'kopen'. Ook hebben Stieneke van der Graaf (Tweede kamerlid ChristenUnie), Wouter Staal (CEO van YB), Lara Wolters (Europarlementariër PvdA) en Marieke Koekkoek (Tweede kamerlid VOLT) ter plekke samen met de kinderen sweaters bedrukt met de tekst: "een betere wereld begint bij jezelf bedrijven".

Tosti Creative hoopt met deze actie een bijdrage te hebben geleverd aan het maatschappelijke debat en roept op tot verdere actie vanuit de politiek, bedrijven en consumenten om misstanden in de productieketen te voorkomen en te bestrijden.

Foto: Marieke Koekkoek (VOLT), Lara Wolters (Europarlementariër PvdA), Stieneke van der Graaf (ChristenUnie), Tom van der Lee (GroenLinks), Wouter Staal (Yoghurt Barn)


Media

Marketing

Economisch