Worldcom PR Group ziet vijf social media trends voor 2012

30-01-2012 (08:23) - Bureaus

In opdracht van de Worldcom Public Relations Group, het grootste netwerk van onafhankelijke PR-bureaus ter wereld, heeft de Worldcom Consumer Practice Group de veranderende rol van social media in consumentenbinding onderzocht. Het onderzoek heeft vijf trends opgeleverd in de manier waarop ze worden ingezet voor consumentencampagnes.
 
Volgens de Consumer Practice Group heeft de veranderende rol van social media en andere online communicatiekanalen grote invloed op de werkwijze van communicatieprofessionals. Will Ostedt, voorzitter van de Worldcom Consumer Practice Group: “Consumenten verwachten alleen informatie te ontvangen die relevant is voor hen, andere informatie wordt genegeerd. Consumenten-PR staat of valt dan ook met relevante, op maat gemaakte boodschappen die via de juiste kanalen naar de consument gestuurd worden.”
 
De practice group signaleert vijf trends waarvan men verwacht dat ze de aanpak van consumentencampagnes drastisch beïnvloeden:
 
1. Locatie: er is een verschuiving te zien naar meer gelokaliseerde social media-programma’s, die sterker gericht zijn op de unieke waarden en culturen van een specifieke doelgroep. Deze programma’s zijn er niet alleen op gericht om de voorkeur voor een bepaald merk te laten delen, maar ook om de mensen hun geld bij de plaatselijke retailer te laten uitgeven.

2.     Het filteren van ruis: consumenten leren hoe zij social media kunnen afstemmen op hun persoonlijke behoeften door ruis te filteren. Applicaties zoals Google+ helpen de consument informatie te selecteren, waardoor het lastiger wordt hen te bereiken. Organisaties moeten hierdoor steeds andere manieren bedenken om relevant te blijven voor de doelgroep en hun boodschap over te brengen.
3.     Kwaliteit boven kwantiteit: lag de focus voor de consument vroeger nog op het verzamelen van zoveel mogelijk vrienden en volgers op de verschillende platformen, nu is er een verschuiving zichtbaar waarbij de social media-gebruiker zich beperkt tot de mensen die dezelfde levensstijl en interesses delen.

4.     Mobiel versus PC: de grote opkomst van smartphones, tablets, eReaders en andere mobiele apparaten heeft de manier waarop consumenten communiceren ingrijpend veranderd. Consumenten kunnen op ieder gewenst moment op zoek gaan naar informatie. Voor organisaties is het van belang dat ook zij permanent aangesloten zijn op de verschillende kanalen om in deze behoefte te voorzien.

5.     Twitter-golf: in 2011 werd iOS 5 van Apple groots onthaald als hét nieuwe besturingssysteem waardoor veel mobiele gebruikers overstapten op dit Apple-OS.Ofschoon de directe Twitter-integratie van iOS5 werd overstemd door conversaties over de cloud, zorgt deze integratie voor een bredere acceptatie van Twitter als dagelijkse communicatie-tool. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch