‘It’s Miller Time': Chuck Studios creëert Culinaire Identiteit

06-06-2023 (10:14) - Campagnes

Chuck Studios, de enige wereldwijde food advertising specialist, lanceert vandaag de door hen ontwikkelde Culinaire Identiteit voor Miller Genuine Draft (MGD), het hoofdmerk van de Amerikaanse megabrouwer Molson Coors.

Het is de eerste keer dat het in Amsterdam gevestigde Chuck Studios een Culinaire Identiteit maakt voor een biermerk die wereldwijd wordt uitgerold. Voor dit project creëerde Chuck Studios een set van distinctive brand assets die het merk visueel onderscheidend maken van andere biermerken. Inspiratie werd geput uit de muziek en de beats die te horen zijn in het nachtleven van plekken waar MGD wordt gedronken.

Kader van regels

‘Een Culinaire Identiteit is een kader van regels voor een voedselproduct waarmee het zich onderscheidt van andere merken’, aldus co-founder en global creative director van Chuck Studios Olaf van Gerwen. ‘We laten het product er uniek en consistent uitzien door goed te kijken naar het DNA van het merk, zoals een visual- of een sonic- identity dat ook doet.’ Rebecca Mutty, Senior International Brand Manager van Miller is ervan overtuigd dat de nieuwe Culinaire Identiteit het merk zal helpen om zich te onderscheiden in een bomvolle categorie die traditioneel gevisualiseerd wordt met klotsend bier met veel swirls en swooshes.

Alleen geluid en bier

Van Gerwen vult aan: ‘We ontdekten dat de muziek waar dit publiek naar luistert - in het bijzonder de bas en de kickdrum - prachtige patronen of geluidsgolven maakt in het bier. Die patronen hebben we gevisualiseerd en in sync gebracht met de muziek..’ Om dit te realiseren gebruikte Chuck Studios’ in-house Special Effects (SFX) Lab subwoofers, pneumatiek en massage guns en butt kickers. ‘Zelfs de flessen dansen mee, door een speciale techniek die wij hebben ontwikkeld. Alles wat je ziet is analoog handwerk en natuurkunde. Geen CGI of AI of wat dan ook. Alleen geluid en bier.’

Playbook

De Culinaire Identiteit is vastgelegd in een playbook, zodat deze in alle markten kan worden geïmplementeerd. Alle relevante keuzes worden benoemd, zoals de transparantie van de fles, de juiste tint, de condensdruppeltjes op de fles. Maar ook is besloten dat een Miller flesje nooit alleen verschijnt, want Miller gaat over ‘fresh socialising’. Ten slotte heeft Chuck Studios een bestaande brand asset een upgrade gegeven. Chuck Studios heeft samen met een optical engineer camera filters ontworpen die een vergelijkbaar effect geven, echter zonder de inbreng van post-productie of CGI. Transparante objecten zijn in filterglas gegoten die het invallende licht in de lens verspreiden. Miller is hiermee het eerste merk in de wereld met een eigen serie camerafilters. Millers creative agency BBDO Zagreb heeft de Culinaire Identiteit inmiddels verwerkt in twee global brand campaigns. ‘Where’s your Miller Time’ (geschoten door Chuck Studios met live-action regie door Halal’s Rogier Smalhout) en ‘Takeover’ zijn te zien in 18 markten wereldwijd.