Open Now maakt introductiecampagne Nutri-Score

02-04-2024 (16:47) - Campagnes

Vandaag start het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de campagne: ‘Kijk, vergelijk & kies’. De campagne stimuleert mensen om tijdens het boodschappen doen de Nutri-Score te gebruiken en zo te kiezen voor het product met een betere samenstelling. De campagne is zowel te zien op tv en online, als in kranten en magazines.

Maud van Hecke, gedragswetenschapper bij Open Now: “Er zijn veel misvattingen over Nutri-Score. Om verwarring en complexiteit te verminderen, maken we de context duidelijk. Zo leggen we mensen op een eenvoudige manier uit hoe ze de Nutri-Score moeten gebruiken. Veel mensen weten namelijk niet dat de Nutri-Score je helpt om dezelfde soort producten met elkaar te vergelijken. Dus pizza met pizza óf muesli met muesli. Je gebruikt de Nutri-Score dus niet om pizza met maaltijdsalade te vergelijken.”

Om dit goed tussen de oren te krijgen maakt de campagne gebruik van de mantra ‘Kijk, vergelijk & kies’. Kijk naar de Nutri-Score. Vergelijk dezelfde soort producten met elkaar. Kies het product met de betere samenstelling.

Creatief directeur Lukas van de Ven: “De Nutri-Score zit visueel heel eenvoudig in elkaar. De letteraanduiding, maar vooral de kleuren maken het makkelijk om de betere keuze te maken. Regisseur Nils Vleugels heeft dat samen met onze Mart&Huib mooi in beeld gebracht door de kleur van de verlichting in de supermarkt te laten corresponderen met de Nutri-Score op het product dat onze hoofdpersoon vasthoudt.”

Bureau: Concept & strategie Open Now (onderdeel van DOT, het samenwerkingsverband van D&B, Open Now en TBWA\)
Productiemaatschappij: DPPLR (regie: Nils Vleugels)
Sound: KlevR sounddesign
Mediabureau: Initiative
PR: HVDM
Opdrachtgever: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Anouschka van de Ven. Dienst Publiek & Communicatie, Janice van den Bosch en Sterre Weber