Vandebron wil afrekenen met greenwashing in merkcampagne door Dawn
Duurzaam energieplatform Vandebron lanceert een nieuwe merkcampagne: ‘200.000 vandebronners willen vooruit’.
De campagne, ontwikkeld door Dawn, draait om eerlijke communicatie, afrekenen met greenwashing en de kracht van een community. De campagne is vanaf 11 juni zichtbaar op TV, radio, online, social media, en outdoor - met rebelse statements in grote steden.
In de nieuwe merkcampagne, die wordt ingesproken door actrice en klant Jennifer Hofman, wil Vandebron een activistisch karakter tot leven brengen. De campagne laat zien dat 200.000 Vandebronners niet willen wachten op een twijfelachtig energiebeleid van de overheid. Ze spreken zich uit tegen greenwashing en pleiten voor versnelling van de energietransitie.
Anti-greenwashing
Isabelle Pasteuning-Cannoo, Brand Manager bij Vandebron: ““In reclamecampagnes wordt vaak om de hete brij heen gedraaid: alles komt goed als je maar klant wordt. De werkelijkheid is anders. Groene energie is schoner, beter en goedkoper, maar heeft ook zijn uitdagingen. Daar moeten we eerlijk over zijn en het als markt niet mooier maken door te sjoemelen en te doen alsof grijze stroom groen is of aardgas te greenwashen met schimmige CO2-certificaten. Overheid, bedrijven en consumenten moeten samenwerken om de energietransitie te realiseren. Dat zie je terug in de campagne waarin we onze klanten centraal zetten en letterlijk de beweging van 200.000 Vandebronners laten zien. Want alleen samen maken we impact en kunnen we onze missie volbrengen.”
Niek Kessels, Creative Director bij Dawn: “De markt, het merk en de missie van Vandebron vragen om een opvallende, uitgesproken vorm. Meer craft, meer lef en meer impact. Die overtuiging en dat vertrouwen voel je in onze samenwerking en dus ook in deze campagne.”
Naast de door Dawn ontwikkelde nieuwe strategie en campagne, is Springbok verantwoordelijk voor de volledige digitale-marketing-operatie bij Vandebron.