Jamaicaanse dansmuziek in Nederlandse reclameblokken
13-02-2018 (09:50) - Column
Thomas van 't Groenewout (BLCKBRD Soundbranding) goes tropical. Wat hebben tropical house en dancehall in Nederlandse reclameblokken te zoeken? Nou, best wel veel dus. Lees en beluister het verhaal van Thomas. Inclusief afspeellijsten!
Ruim twee jaar geleden lanceerde Tele2 de campagne ‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’. Het meest opvallende hieraan was de samenwerking met Lil’ Kleine en Ronnie Flex. Deze leidde tot nummer 1-hit ‘Niet Omdat Het Moet’, met een muziekvideo in de stijl van de Tele2-campagne.
Het succes is voor een groot deel te danken aan de populariteit van de rappers. De dancehall- en tropical house-invloeden zullen echter ook een grote rol gespeeld hebben; de laatste jaren hoor je deze invloeden overal, van Ed Sheeran tot Broederliefde.
dancehall-pop
In 2002 doorbrak Sean Paul de grens tussen pop en dancehall. Hij had wereldwijd succes met hits als ‘Get Busy’, ‘Gimme the Light’ en ‘Like Glue’. Dancehall bleek ook een inspiratiebron voor dj’s Bob Sinclar en Yves Larock, die internationale hits scoorden met vroege tropical housenummers (voordat de naam ‘tropical house’ überhaupt bestond). Tegen het einde van de jaren ’00 waren zowel dancehall en tropical house echter uit de hitlijsten verdwenen. Vanaf 2013 werd tropical house een trend, dankzij nieuwe dj’s die de stijl omarmden en er een naam aan gaven. Tropical house is een ‘mellow’ versie van housemuziek, die veel elementen van de Jamaicaanse cultuur gebruikt om zo’n ‘mellow’ gevoel te creëren, zoals ritmes, maar ook instrumenten als steeldrums en marimba’s.
revival