
Goodoo genomineerd bij Coolest Dutch Brands
Tijn Baart zette in 2018 de festivalscene op zijn kop. Als ijsmaker mengde hij in een foodtruck bijzondere smaken zoals mango met chilipeper. Inmiddels heeft Goodoo (voorheen IJsbaart) afscheid genomen van deze gedurfde combinaties, maar breekt het nog steeds de saaie ijsindustrie door te pionieren met plantaardige producten zonder toevoegingen. Het merk is de zesde nominatie van Coolest Dutch Brands 2025.
Op de foto: v.l.n.r. Roderick Verplanken, Levi Baart, Tijn Baart en Stefan Wijdenes
IJs verkopen op festivals lijkt een succesformule, maar heeft één groot nadeel: de onvoorspelbaarheid van het weer. Bij zon staat iedereen bij je in de rij, bij regen komt niemand. Na twee jaar besloot Tijn dan ook te stoppen. Totdat HippieFish Zandvoort, de strandtent waar hij in de keuken werkte, bij hem aanklopte. Zij waren op zoek naar een nieuw ijsjesmerk met dezelfde uitstraling als hun Ibiza-huisstijl.
Tijn zei ja, zette in de tuin van een vriend een ijsmachine van Alibaba en maakte in één zomer 30.000 ijsjes. Toen zijn voorraad binnen no-time uitverkocht, besefte hij dat er een serieus businessmodel achter zat en haalde zijn stiefbroer Levi en vriend Stefan aan boord voor de sales.
Plantaardig pionieren op een stokje
Twee jaar geleden stond IJsbaart op een kantelpunt. Na een analyse bleek het oprichtersteam niet sterk genoeg, en Roderick Verplanken stapte in voor een rebranding. Hij vroeg de founders: "Wat maakt IJsbaart IJsbaart?" Zij antwoordden: "We maken superlekker ijs." Als oud-marketing manager van TooGoodToGo wist Roderick dat dit niet onderscheidend genoeg was.
Roderick zag daarentegen wel potentie in de plantaardige cups en stokjes die ze al in de aanbieding hadden en besloot deze lijn door te trekken naar het hele assortiment. Een gedurfde keuze, vertelt de General Manager.
Het volledige verhaal van Goodoo lees je nu in FONK editie #418. Heb je geen abonnement, koop de losse editie hier.
Over Coolest Dutch Brands
De redactie van Fonk Magazine selecteert ieder jaar twaalf van origine Nederlandse merken die in aanmerking komen voor de titel Coolest Dutch Brand van het Jaar. De genomineerde merken voeren, elk op hun eigen manier, duurzaamheid hoog in het vaandel. Ze zijn in het jaar van hun nominatie positief zichtbaar in de media vanwege hun (vernieuwende) product en/of dienstverlening en weten aantoonbaar een breed publiek aan zich te binden. Wilderful, Tenue Soleil, Lowlander, Secrid en Bakers & Bananas zijn eerder genomineerd dit jaar. En nu: Goodoo.
Partners Coolest Dutch Brands
Coolest Dutch Brands 2025 wordt mede mogelijk gemaakt door: Dentsu Creative Amsterdam, Ruwer en MassiveMusic.