The Good Roll, Yumeko en Wakuli in finale Coolest Dutch Brands 2022

20-04-2023 (13:09) - Cool Brands

Op 19 april streden zes halve finalisten van Coolest Dutch Brands 2022 om één van de drie finaleplaatsen. The Dutch Weed Burger, The Good Roll, Pieter Pot, Tiny Library, Yumeko en Wakuli lieten zich in live presentaties bij host Dentsu Creative Amsterdam van hun beste kant zien. Uiteindelijk veroverden The Good Roll, Yumeko en Wakuli een plaats in de finale die op 24 mei bij Lab111 in Amsterdam zal plaatsvinden.

De avond werd afgetrapt met het aangrijpende verhaal van sponsorloper (en reclameman) Jeroen Bessel van Veen, die een jaar lang hardlopend zoveel mogelijk geld inzamelt voor het Prinses Maxima Fonds, dat zich inspant voor kinderen met kanker. Onze oproep: lees zijn verhaal hier en doneer. 

Op 24 mei pitchen de Coolest Dutch Brands finalisten The Good Roll, Yumeko en Wakuli nog één keer live voor zowel de vakjury, als voor de dan ook aanwezige publieksjury. Zij zullen in hun pitch dieper ingaan op een aantal vragen die door de vakjury naar aanleiding van de presentaties in de halve finale zijn gesteld. In de finale weegt de stem van de vakjury even zwaar als die van de publieksjury. Mochten de stemmen staken, dan weegt de stem van de vakjury het zwaarst. De winnaar van de Coolest Dutch Brand Award 2022 wordt tijdens de avond zelf bekend gemaakt.

Sustainable brands

Nog even een recap: FONK heeft in 2022 voor het zesde jaar op rij maandelijks een merk gekozen tot Coolest Dutch Brand van de Maand. Het ging hierbij om actuele sustainable brands die met lef en uitgekiende marketing aan een opmars zijn begonnen, waardoor ze een breed publiek aanspreken en daadwerkelijk verandering weten te bewerkstelligen. 

Vijf criteria

De genomineerde merken hebben zich in de eerste schriftelijke ronde aan de hand van vijf criteria aan de jury voorgesteld. Op basis van de schriftelijke presentaties zijn er door de jury zes nominaties gekozen die hun case in de halve finale op 14 april live hebben gepitcht voor een plaats in de finale van 24 mei aanstaande. De vijf criteria op basis waarvan de zes finalisten zijn beoordeeld:

1. Hoe veerkrachtig is het merk?
2. Hoe vernieuwend is de marketingstrategie?
3. Hoe innovatief is het merk?
4. Hoe slim/intelligent worden (nieuwe) marketing communicatiemiddelen ingezet?
5. Wat zijn de feitelijke resulaten van de inspanningen?
a. Is er sprake van een waarneembare verschuiving in merkvoorkeur ten opzichte van het voorgaande jaar?
b. Is het merk het afgelopen jaar in marktaandeel en omzet gegroeid (cijfers niet perse noodzakelijk, wel percentages) ten opzichte van het voorgaande jaar?

Finale Coolest Dutch Brands 2022

Wil je op 24 mei ook bij de finale zijn en in de publieksjury aanschuiven,  houd dan de komende dagen de berichtgeving op fonkmagazine.nl in de gaten voor informatie en het reserveren van tickets (€95 ex BTW), maar noteer nu alvast 24 mei  in je agenda, want er is voor de publieksjury bij de finale slechts een beperkt aantal tickets beschikbaar!

Sponsors & partners Coolest Dutch Brands 2022

Hoofdsponsor: ConceptD
Sponsor: Ruwer
Partners: Dentsu Creative Amsterdam (host halve finale), iO Digital - Campus Amsterdam (challenger vlogs)

Vakjury 2022

De vakjury Coolest Dutch Brands bestaat jaarlijks uit maximaal 50 creatieven en strategen. Het jurylidmaatschap geldt voor twee edities. Daardoor vindt er jaarlijks 50% verversing plaats en blijft de Coolest Dutch Brands Jury vitaal èn is steeds voldoende (actuele) kennis en know how gegarandeerd. De vakjury van 2022:

Meindert van en Heuvel (voorzitter)
Rob Benjamens (B&BA, oud juryvoorzitter)
Nicolette Hulsebos (Fonk Magazine, initiatiefnemer)
Rogier Cornelisse - Heldergroen
Jeroen Verbrugge - Flex/design
Maira Evers - Gardeners
Linda de Graaff - The Family Amsterdam
Sven Vening - Dentsu Creative
Erik Wiese - Ace
Karina Buitenhuis - Eigen Fabrikaat
Marcel van Zwieten - DotControl
Bart Kampschreur - Vortex Agency
Bart Sweere - DEPT
Kirsten Esser - Nijgh
Paul Kroef - ARA
Patritia Pahladsingh - TBWA\Neboko
Sjors van Hoof - Ace
Maarten Reijgersberg - RAUWCC
Lars Reimink - Lijm Amsterdam
Rozemarijn Koopmans - Multitude
Ron van Loenen - Ruwer
Charles Borremans - iO - Campus Amsterdam
Graham Sturt - D8
Taco Schmidt - Qindle
Michan Tolman - Popcorn Stories
John Meulemans - Endeavour Influencer & Social
Erwin Luijendijk - Cut the Code
Kiona de Vries - Calamity Jane
Jasper de Vink - Studio Piraat
Michael Versélewel de Witt Hamer - Revitalize
Jeroen van Lier - 2Basics
Stef de Jong - Likefriends
Martijn de Beijer - CHUNK
Ernst Jan Smids - JUMP! Retail
Pepijn van de Pol - GoSpooky
Charlotte Koeleman - Somention
Tamberly Sas-Husson - Fama Volat
Ronald van Schaik - Kaliber
Arjan Ribbe - HUNT
Darja Scheffers - PuurPXL
Edwin van Druten - Hibou
Martijn Jaartsveld - Stroom
Jasper Kersten - CNNCT
Maartje van Beek
Mike Dijkstra Taurel - Globrands
Kim Zoon - The Green Food Lab
Remmert Stipdonk - fresk.digital
Mike Hendrixen - Vertigo 6
Mattias Warcup - Studio Minsk
Eelco van den Hoek - Digital Growth Agency
David Wagemaker - Unfound
Ingmar Larsen - This Agency
Rachella Hooijman - Hammerfest
Raymon de Kruijff - Admix
Henk Boersen - Glasnost

Foto boven: van links naar rechts: Sander de Klerk (The Good Roll), Rob van den Dool (Yumeko) en Yorick Bruins (Wakuli)

Fotografie: Giuseppe Toppers, Danto Creatieve Communicatie