G-Star RAW lanceert duurzame collectie Dyed by Minerals

16-05-2023 (15:09) - Design

G-Star RAW presenteert een nieuwe duurzame capsule collectie, waarin uitsluitend natuurlijke kleurpigmenten zijn gebruikt. De natuurlijke tinten zijn terug te zien in de forest green, volcanic pink en desert yellow denim stijlen. Het Japanse model en tv-persoonlijkheid Rola is een voorvechter van duurzame mode, wat haar het gezicht maakt voor deze capsule collectie.

Natuurlijke kleurpigmenten met rijke tinten worden al eeuwenlang gebruikt als basis voor verf en kleurstoffen. Bekende schilders uit de renaissance werkten bijvoorbeeld al met dit soort natuurlijke pigmenten. Voor deze Dyed by Minerals-collectie gebruikt G-Star uitsluitend pigmenten uit de aarde en vulkanisch gesteente. De techniek waarmee deze omgezet worden in verfstoffen zorgt voor minimale belasting voor het milieu. De kleurstoffen zijn niet alleen van natuurlijke oorsprong, maar door koud water te gebruiken om de denim te verven, wordt veel minder energie gebruikt dan wanneer het op de gebruikelijke manier (met warm water) wordt gedaan.

Cradle to Cradle 

Naast dat het materiaal op een natuurlijke manier geverfd wordt, is ook de denim duurzaam. De denim bestaat voor 75% uit regeneratieve en voor 25% uit gerecycled katoen. Deze denim is tevens gewaardeerd met een C2C Certified® Gold rating door het Cradle-to-Cradle Products Innovation Institute. Dit instituut, dat zich inzet voor een circulaire economie, beoordeelt producten en materialen op meerdere punten namelijk de veiligheid van de materialen voor mens en milieu, de bijdrage aan een circulaire economie, het gebruik van schone energie, het beschermen van natuurlijke hulpbronnen en het zorgdragen voor eerlijke en verantwoorde arbeidsomstandigheden. Met de certificering vormt deze capsulecollectie een belangrijke stap op weg naar nog duurzamere mode.

Voor mens en aarde

Rola (Tokio, 1990) is een bekend model, tv-persoonlijkheid, actrice en zangeres in Japan. Op Twitter heeft ze inmiddels meer dan 4 miljoen volgers en ze gebruikt dit medium regelmatig om milieubewustzijn en duurzaamheid aan te kaarten. Haar motto is: "goed doen voor zowel de mens als de aarde."