70% online aankopen in 2020 met mobile devices

23-12-2013 (08:31) - Economisch

Tablets, smartphones en draagbare smart devices, zoals smart watches en Google Glass, zullen door de consument massaal gebruikt gaan worden om online aankopen van producten of diensten te doen. Tot die conclusie komt de expertgroep Future Touchpoints van Shopping2020 in haar rapport, dat vandaag wordt gepresenteerd.
 
De expertgroep Future Touchpoints van Shopping2020, het onderzoeksprogramma dat is geïnitieerd door zestien brancheorganisaties, deed onderzoek naar de vraag welke zogeheten touchpoints - contactpunten tussen de (online) retailer en de consument - in 2020 dominant zullen zijn en hoe retailers hierop succesvol kunnen inspelen. 
 
De expertgroep voorziet dat in 2020 de consument voor het overgrote deel van de online aankopen de mobiel en tablet zal gebruiken. Met de nieuwe categorie van wearable devices zoals smart watches en glasses zal dit aandeel tot 70 procent groeien. In 2013 lag dat percentage nog op 35 procent. Interactieve televisie zal in 2020 naar verwachting een aandeel van 9 procent hebben in de online aankopen. Het aantal online aankopen met desktopcomputers en laptops zal in 2020 met meer dan de helft zijn teruggelopen.
 

De expertgroep Future Touchpoints beschrijft in haar rapport vier toekomstscenario’s van touchpoints en de invloed op online aankopen in 2020. Daarnaast geven de experts aanbevelingen voor (online) retailers om al in 2014 in te kunnen spelen op deze scenario’s. Het rapport is gratis te downloaden via www.shopping2020.nl/eindresultaten


Bureaus

Media

Marketing