Consument steeds crossmedialer
28-11-2013 (08:24) - Economisch
In 2020 switcht de Nederlandse consument moeiteloos tussen online en fysiek winkelen. De oriëntatie en aankoop van goederen en diensten wordt een crossmediale beleving, zo blijkt uit onderzoek uitgevoerd onder bijna 12.000 consumenten door GfK en Shopping2020.
Zo’n 80% tot 90% van de consumenten komt over acht jaar nog steeds in winkels voor het passen en kopen van fashion en personal lifestyle producten. Tegelijkertijd zal 52% van de aankopen in 2020 via een online kanaal gedaan worden.
Het gaat daarbij om alle online aankopen die zowel thuis, op het werk of in de winkel (online instore) worden gedaan. Dat is een stijging van 35% ten opzichte van het aantal online aankopen van producten en diensten in 2013. Dit moeiteloos schakelen tussen on- en offline winkelen, kenmerkt het shopgedrag van de toekomst.
Nu wordt 17% van alle aankopen online gedaan. Slechts 8% van de consumenten geeft aan in 2020 nauwelijks producten of diensten online te zullen aanschaffen. Consumenten staan open voor nieuwe initiatieven en zien een blijvende toegevoegde waarde van zowel het fysieke als het online kanaal.