Consument wordt verleid door korting, minder door prijs

31-08-2012 (00:00) - Economisch

Onderzoek toont aan dat consumenten bereid zijn hogere prijzen te betalen gedurende de uitverkoop. Aanschaf wordt gestimuleerd wanneer de consument tegen een promotie aanloopt. Het absolute prijsniveau lijkt dan minder uit te maken.


Actieprijzen, bodemprijzen, tweede artikel voor de halve prijs: de fervente koopjesjager kan zich bijna het hele jaar door te buiten gaan. De uitverkoopperiodes lijken oneindig.
Simon-Kucher & Partners deed recentelijk online onderzoek naar promoties binnen de mode-industrie. Het resultaat is dat de gevoelige snaar van een consument de promotie lijkt te zijn. Wat de consument uiteindelijk betaalt, doet er minder toe. Concreet betekent dit dat meer consumenten geneigd zijn een afgeprijsde jeans tegen € 119 aan te schaffen, dan een broek die “gewoon” € 119 kost. Vervolgens dient de vraag zich aan of dit gedrag alleen bij spijkerbroeken telt.


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing