Een medewerker is arbeidsongeschikt, wat nu?

29-03-2023 (10:48) - Economisch

Wanneer je personeel in dienst hebt, kun je te maken krijgen met arbeidsongeschiktheid. Dit is niet alleen voor jou en je bedrijf vervelend, maar ook voor de persoon in kwestie.

Als dit de eerste keer is dat er een werknemer arbeidsongeschikt is, weet je misschien niet precies wat je moet doen. Moet je bijvoorbeeld loon door blijven betalen of mag je een arbeidsongeschikte medewerker ontslaan? Daarnaast zijn er waarschijnlijk nog andere vragen waar je graag een antwoord op wilt. Daarom vertellen wij je in deze tekst hoe je omgaat met een medewerker die arbeidsongeschikt is.

Loon doorbetalen is verplicht

Ondanks dat een werknemer langere tijd niet kan werken als hij arbeidsongeschikt is, ben je verplicht om zijn loon door te betalen. De Nederlandse wet verplicht ondernemers namelijk om werknemers maximaal twee jaar door te blijven betalen wanneer zij door ziekte of een ongeval langdurig niet aan het werk kunnen. Je hoeft overigens niet het hele loon door te betalen, want het minimum is vastgesteld op zeventig procent van het salaris. Toch kiezen veel ondernemers er wel voor om in het eerste jaar van arbeidsongeschiktheid honderd procent van het loon uit te keren. Wanneer een werknemer na één jaar nog steeds niet kan werken, wordt er vaak nog zeventig procent van het loon doorbetaald.

Meld ziekte bij een bedrijfsarts of de arbodienst

Is een werknemer ziek en verwacht je dat hij of zij voorlopig niet kan werken? Meld dit dan bij de bedrijfsarts of arbodienst. Doordat je dit tegenwoordig online kunt doen, kost het ziek melden van een werknemer je niet veel tijd en moeite meer. Wanneer een werknemer bijna zes weken ziek is, plant een bedrijfsarts of de arbodienst een gesprek met hem of haar in. Er wordt dan vastgesteld wat de persoon in kwestie ondanks zijn ziekte nog wel kan. Dit gesprek staat ook wel bekend als een probleemanalyse. Op basis van deze analyse ga jij vervolgens met je werknemer in gesprek over re-integratie.

Werk samen met je werknemer aan re-integratie

Een (langdurig) zieke werknemer kost een ondernemer geld. Daarom wil je waarschijnlijk het liefst dat zo’n iemand snel weer aan het werk gaat. Het is alleen niet verstandig om te hard van stapel te lopen, want dit kan juist averechts werken. Een werknemer kan extra druk ervaren, waardoor hij mogelijk nog langer afwezig is. Je boekt vaak meer succes door een arbeidsongeschikte medewerker goed te begeleiden tijdens zijn re-integratie. Ga op basis van de probleemanalyse van de bedrijfsarts of arbodienst het gesprek met hem of haar aan. Daarnaast is het verstandig om samen een plan van aanpak voor re-integratie op te stellen. Help een arbeidsongeschikte medewerker bovendien bij de uitvoering van dit plan. Een bedrijfsarts of de arbodienst kan je hier eventueel bij ondersteunen.

Vergeet jezelf niet te verzekeren voor arbeidsongeschiktheid

Bedrijven die personeel in dienst hebben zijn vaak goed verzekerd voor arbeidsongeschiktheid. Werk je als zzp’er? Sluit dan ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) af. Als je langdurig ziek wordt, (zwaar)gewond raakt door een ongeval of een burn-out krijgt, ben je verzekerd van een uitkering. Een andere optie is een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor je hypotheek afsluiten. Dit staat ook wel bekend als hypotheekbescherming. Met de uitkering die je dan ontvangt als je arbeidsongeschikt bent, kun je jouw hypotheek blijven betalen. Dit is overigens geen zakelijke maar een particuliere verzekering. 

 


Bureaus

Media

Marketing