
Eén op de vijf Nederlanders worstelt met financiële kennis
De Week van het Geld is van start gegaan. Dit initiatief van Wijzer in Geldzaken wil kinderen en jongeren bewust maken van het belang van financiële vaardigheden. En dat is hard nodig, blijkt uit de nieuwste cijfers van de Visa Payment Monitor. Hoewel 88% van de Nederlandse consumenten financiële bewustwording belangrijk vindt, geeft 20% aan weinig verstand te hebben van geldzaken.
Onder jongeren van 18 tot 25 jaar ligt dat percentage zelfs op 37%. Ook voelt 43% van de ondervraagden zich niet goed voorbereid door het onderwijs op het omgaan met persoonlijke financiën. Deze cijfers onderstrepen het belang van financiële educatie en bewustwording, zeker onder jongere generaties.
Financiële kennis blijft achter
Ondanks de grote groep die financiële bewustwording belangrijk vindt, blijkt het in de praktijk lastig om financiële kennis te vergaren. Vooral jongeren geven aan hier moeite mee te hebben. Toch onderneemt bijna de helft van alle respondenten (48%) geen actie om hun kennis te verbeteren.
Van degenen die dit wél doen, maakt een groeiend deel gebruik van digitale hulpmiddelen. Zo raadpleegt 17% online bankinformatie, leest 13% financiële blogs en gebruikt 11% apps voor budgetbeheer. Ook social media speelt een rol: 8% volgt zogenoemde ‘finfluencers’ en 5% schakelt AI-tools zoals ChatGPT in voor advies.
Overstappen van bank blijft drempel
Een ander opvallend resultaat: 20% van de consumenten zou graag van bank willen wisselen, maar vindt dit te ingewikkeld. Onder Gen Z loopt dit op tot 31%.
Volgens Jos van de Kerkhof, Country Manager bij Visa Nederland, is de Week van het Geld een belangrijk moment om aandacht te vragen voor het gebrek aan financiële kennis: 'Dit benadrukt de noodzaak om financiële kennis toegankelijker te maken. Digitale middelen en technologie kunnen hier een grote rol in spelen. Samen met onze partners blijven we ons inzetten voor initiatieven die financiële vaardigheden versterken en de kloof in financiële kennis dichten.'