Groei verkoop FMCG fors
26-11-2013 (08:14) - Economisch
De verkoopcijfers van FMCG (Fast moving consumer goods) in Europa zijn in het derde kwartaal van 2013 met 3 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
In het tweede kwartaal bedroeg de groei nog 1,2%, blijkt uit gegevens die Nielsen heeft gepubliceerd. De groei van 3% in het derde kwartaal was het resultaat van een prijsindexatie van 2,8% en een toename van 0,2% van het aantal verkochte goederen.
Van de 21 landen die door Nielsen in kaart gebracht zijn, kende Turkije met 9,5% de hoogste groei in het derde kwartaal, gevolgd door Portugal (+6.6%) en Noorwegen (+4,2%). Het Verenigd Koninkrijk en Duistland hadden met +3,6% de hoogste groei van de grote vijf Westeuropese markten.
Hoewel in Nederland het aantal verkochte producten daalden met 0,9%, bedroeg de groei in omzet 2,6% in het derde kwartaal. Die groei was het gevolg van een prijsstijging van 3,5%.
Slechts vier van de 21 landen in het onderzoek lieten een krimp zien in het derder kwartaal van 2013. In het tweede kwartaal waren dat nog negen landen. Griekenland (-1,8%) en Slowakije (-0,6%) noteerden de grootste daling.