HealthTech Skogluft groeit enorm in eerste maand na lancering

12-05-2022 (10:22) - Economisch

Skogluft, de Noorse HealthTech dat levende plantenmuren maakt voor binnenruimtes, heeft een aanzienlijke groei van hun klantenbestand doorgemaakt. Het nieuws volgt slechts een maand na de officiële productlancering en uitbreiding naar de Nederlandse markt. Voorafgaand aan de productontwikkeling is 30 jaar wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van binnenplanten op menselijke gezondheid. Onder andere supermarktketen Coop en Google Norway heeft de Skogluft plantenmuur in gebruik. Hiermee positioneert het bedrijf zich als Europese marktleider.
 
Samen met de Norwegian University of Life Sciences en Vitenparken Ås University doet Skogluft al meer dan 10 jaar onderzoek naar de gezondheidsvoordelen van binnenplanten voor mensen. Uit onderzoeksresultaten is gebleken dat de planten helpen om allergenen en schadelijke stoffen uit de lucht te verwijderen. Bedrijven met een Skogluft plantenmuur op kantoor, zagen de productiviteit van werknemers met gemiddeld 15% toenemen, het ziekteverzuim met 50% dalen en werknemers gaven aan zich gezonder en gemotiveerder te voelen.
 

Nauwer verbonden met natuur

Dit alles wijst erop dat het in huis halen van de natuur de menselijke levenskwaliteit kan verhogen. Dit is belangrijk omdat mensen gemiddeld 90% van de dag binnen doorbrengen, terwijl een gebrek aan planten en natuurlijk licht binnenshuis het risico op fysieke en mentale problemen met meer dan 60% verhoogt. Skogluft ziet dan ook idealiter een wereld waarin mensen nauw verbonden zijn met de natuur. "We hebben het geluk dat we in een positie zijn om bij te kunnen dragen aan de menselijke gezondheid en mensen weer in contact te kunnen brengen met de natuur. Wat is een betere manier om dat te doen dan door samen te werken met planten?", zegt Morten Kvam, CEO van Skogluft.
 
De waarde van de wereldwijde markt voor binnenplanten is geschat op $488 miljard in 2019 en er is veel potentie voor de toekomst. Sinds december 2020 hebben al 563 investeerders hun vertrouwen gesteld in Skogluft. Het bedrijf doet momenteel een seed funding ronde om €1 miljoen op te halen. Het kapitaal zal Skogluft investeren in hun Europese expansie en onderzoek naar innovatieve producten, waaronder producten die indoor voedselproductie mogelijk maken. Ook ontwikkelt het bedrijf momenteel een app die door middel van sensortechnologie helpt bij het verzorgen van de plantenmuur. Samen met de app stelt de onlangs gelanceerde Skogluft Academy de wereldwijde Skogluft-gemeenschap in staat om te netwerken en kennis uit te wisselen. De filosofie van het bedrijf wordt beschreven in het boek 'Skogluft Effekten' of 'Forest Air'.

Bureaus

Media

Marketing