Kerstman guller dan Sint
06-12-2013 (08:28) - Economisch
Gisteravond zat de juten zak van Sinterklaas goed vol met cadeaus, maar onder de kerstboom liggen uiteindelijk de duurste geschenken. De Nederlandse consument blijkt in de week voor Kerstmis gemiddeld 92 euro per online bestelling neer te tellen.
Het gemiddelde bestelbedrag in webshops ligt in de aanloop naar Sinterklaas een stuk lager: een winkelmandje is dan zo’n 70 euro waard. Dat blijkt uit cijfers van online advertentienetwerk Zanox. De goedheiligman is weliswaar kampioen als het gaat om het totale aantal webaankopen, maar moet de Kerstman voor laten gaan als het gemiddelde aankoopbedrag gemeten wordt.
Webwinkels zien hun klanten rond Kerstmis maar liefst 50 procent meer uitgeven dan in een reguliere week. Rond de intocht van Sinterklaas – het moment waarop hulpsinterklazen de meeste cadeaus inslaan – is dat 14 procent meer dan normaal.