Mediahuis handhaaft omzetniveau in uitdagend jaar

Mediahuis handhaaft omzetniveau in uitdagend jaar

27-02-2025 (11:49) - Economisch

Mediahuis heeft in 2024 een stabiel financieel jaar gedraaid, ondanks de toenemende geopolitieke en economische uitdagingen. De mediagroep boekte een geconsolideerde omzet van €1,236 miljard, wat ongeveer gelijk is aan het voorgaande jaar. Het operationeel resultaat bleef ook nagenoeg ongewijzigd op €151 miljoen.

Beeld: Mediahuis

De groeiende vraag naar digitale abonnementen wist de afname in print grotendeels op te vangen. Een stijgend aantal digitale abonnees, slimme prijsaanpassingen, een gunstigere papierprijs en strak kostenbeheer hielpen om het financiële resultaat op peil te houden. Toch had Mediahuis ook te maken met lagere advertentie-inkomsten, stijgende loonkosten door indexeringen en fors toegenomen distributiekosten in België en Nederland. 

Gert Ysebaert, CEO Mediahuis: "Digitale abonnementen vormen duidelijk de drijvende kracht achter een duurzame toekomst, zeker nu de distributie van papieren kranten steeds complexer en duurder wordt. Daarom blijven we investeren in digitalisering als toekomstbestendige oplossing zodat onze pluriforme journalistiek breed toegankelijk en relevant blijft. Als powerhouse voor onafhankelijke journalistiek blijven we bouwen aan sterke nieuwsmerken waarop alle generaties kunnen vertrouwen."

Steeds meer digitale lezers

De digitale transitie binnen Mediahuis zette stevig door in 2024. Het totaal aantal abonnees bleef stabiel op 1,8 miljoen, waarbij de groei in digitale abonnementen de afname van print abonnees compenseerde. Inmiddels leest 54% van de abonnees digitaal. NRC (80%), De Telegraaf (59%) en De Standaard (64%) lopen hierin voorop.

Uitbreiding Mediahuis Marketplaces

Mediahuis Marketplaces kende een sterk jaar met omzetgroei bij bijna alle merken, zoals Carzone en Switcher in Ierland, Gaspedaal in Nederland en Zimmo in België. Daarnaast investeerde de groep in het Duitse HR-techplatform WorkerHero, dat AI gebruikt om gekwalificeerde werknemers te koppelen aan bedrijven, en in het Zweedse Impactpool, een carrièreplatform dat organisaties helpt talent te vinden voor functies met maatschappelijke impact. 

In Nederland kondigde Mediahuis begin 2025 de overname van DGN Group aan, het moederbedrijf achter succesvolle vergelijkingsplatformen zoals ZorgKiezer. Deze overname moet nog worden goedgekeurd door de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Radio groeit

2024 was een goed jaar voor Mediahuis Radio. Radio Veronica wist zijn marktaandeel in de doelgroep 20-59 te laten groeien naar 5%. 100% NL hield zijn positie stabiel, terwijl SLAM! en Sublime hun marktaandeel zagen toenemen.

Meer AI in organisatie

Mediahuis investeerde in 2024 flink in technologie en zette verdere stappen in de integratie van AI binnen de organisatie. In de eerste helft van het jaar breidde het bedrijf zijn portfolio uit met investeringen in scale-ups zoals Alleo, Taskbase en Perlego. In de tweede helft van het jaar werd de venture capital-strategie aangescherpt, met een sterkere focus op investeringen die aansluiten bij de kernactiviteiten van Mediahuis.

Efficiëntere drukkerijstructuur

Om de afname van printvolumes op te vangen, sloot Mediahuis haar drukkerij in Aken en centraliseerde de productie in Paal-Beringen, België. Begin 2025 kondigde Mediahuis het plan aan om ook de drukkerij in Amsterdam te sluiten en het volume grotendeels te transfereren naar haar drukkerij in Leeuwarden. De adviesprocedure hiervoor loopt nog bij de desbetreffende ondernemingsraden. Daarnaast verkocht Mediahuis haar aandelen in De Buren NV, exploitant van regionale tv-zenders, aan Via Plaza NV.


Bureaus

Media

Marketing