Metro Group wordt opgesplitst

30-03-2016 (13:23) - Economisch

Metro Group wordt opgesplitst in twee zelfstandige, beursgenoteerde bedrijven. Er moet een Wholesale & Food Specialist groep komen (Makro) en een groep Consumer Electronics (MediaMarkt).

Ceo Olaf Koch geeft na de splitsing leiding aan de divisie waar Makro onder gaat vallen. Pieter Haas, nu ceo van Media-Saturn, wordt topman van de consumentenelektronicatak. Koch in een toelichting: 'Onze aandeelhouders zullen zo twee goed gepositioneerde markleiders in handen hebben, die steeds meer zullen focussen op hun respectievelijke sectoren en zo meer waarde creëren voor klanten, werknemers en zakenpartners.'
 
De aandeelhouders van Metro krijgen aandelen in beide ondernemingen, in overeenstemming met hun huidige belang. Het management en de raad van toezicht moeten nog een definitief besluit nemen over de splitsing. Het is de bedoeling dat de splitsing medio volgend jaar wordt afgerond.
 
Metro Group werd in  2015  door Galeria Kaufmann voor 2,5 miljard euro verkocht aan Hudson’s Bay Company. Het bedrijf is momenteel één van de grootste internationale retailbedrijven met een omzet van bijna 60 miljoen euro, meer dan 2.000 winkels in 29 landen en 220.000 werknemers.

Retail detail, Business Wire, RetailNews

Bureaus

Media

Marketing