
Online bestedingen Nederlanders stijgen naar 36 miljard euro
In 2024 hebben Nederlandse consumenten in totaal €36 miljard online uitgegeven, een stijging van 5% ten opzichte van 2023. Het aantal online aankopen daalde licht, met 1% tot 345 miljoen transacties. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het jaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.
De online uitgaven aan diensten zijn in 2024 met 10% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Binnen deze categorie vallen met name verzekeringen op, met een stijging van 20% in bestedingen en 16% in aantal aankopen. Veel consumenten hebben het afgelopen jaar de overstap gemaakt naar een andere zorgverzekering, wat de online uitgaven en aankopen binnen deze categorie heeft aangejaagd. Het aandeel verzekeringen dat door consumenten online wordt afgesloten neemt wel af, omdat er weer wat vaker via een werkgever wordt verzekerd.
Ook tickets voor attracties en evenementen lieten een sterke groei zien: de online bestedingen stegen met 15%, en het aantal aankopen met 8%. Vooral in het eerste kwartaal van 2024 was er een piek in de verkoop van festivaltickets, concertkaartjes en toegang tot attractieparken.
Gemengd beeld bij productcategorieën
Na twee jaar van daling is er weer een lichte groei in de online bestedingen aan producten: +2% in 2024. De categorie Telecom springt eruit, met een stijging van 12%, voornamelijk door hogere uitgaven per aankoop, zoals bij de aanschaf van smartphones. Tegelijkertijd is het aantal online productaankopen met 3% gedaald. Bij Food/Nearfood werd er 6% minder vaak besteld, maar wel voor hogere bedragen per bestelling. In DIY/Garden daalde het aantal aankopen zelfs met 11%, terwijl het bestedingsbedrag steeg met 9%.
Dit wijst erop dat consumenten mogelijk minder vaak bestellen, maar per bestelling meer of duurdere producten kopen – bijvoorbeeld door inflatie of andere prijsontwikkelingen.
Meer dan helft koopt bij buitenlandse webshops
Steeds meer Nederlanders doen online aankopen over de grens. In 2024 heeft 55% van de consumenten minimaal één keer iets gekocht bij een buitenlandse webshop. Ter vergelijking: 97% kocht ten minste één keer bij een Nederlandse webshop.
Van de totale online bestedingen (€36 miljard), werd €4,4 miljard (12%) besteed bij cross-border webshops. Dit komt overeen met 41 miljoen aankopen (ook 12%). Voor het eerst is China het populairste land voor internationale aankopen: er werden 11,5 miljoen aankopen gedaan bij Chinese webshops, goed voor €434 miljoen. Dat is 28% van alle cross-border aankopen, een flinke stijging ten opzichte van 21% in 2023 en 18% in 2022.
Marlene Ten Ham, Algemeen Directeur Thuiswinkel.org: 'Dit jaar kopen we voor het eerst het meest bij Chinese webshops, als we kijken naar internationale aankopen. Duitsland is met 23% nu het tweede populairste land, terwijl Groot-Brittannië is gedaald van 13% naar 7% en de derde plek heeft verloren aan de VS.'
iDEAL blijft dominant
Het gebruik van iDEAL bij online aankopen is licht gestegen, van 71% in 2023 naar 72% in 2024. Ook machtigingen werden iets vaker gebruikt, mede door de toename in online verzekeringsaankopen: van 4% naar 5%. Bij internationale aankopen groeide iDEAL sterker: van 50% naar 53%. Tegelijkertijd won Klarna terrein (van 7% naar 9%), terwijl het gebruik van creditcards bij cross-border aankopen daalde (van 25% naar 22%).
Vooruitblik
Volgens Ten Ham staat de Nederlandse retailmarkt, zowel online als offline, voor een dynamisch jaar: 'Op basis van forecasts van NielsenIQ GfK verwachten we een groei van het aandeel online aankopen ten opzichte van aankopen in de fysieke winkel. Daarnaast zien we de verschuiving van bestedingen aan producten naar diensten. Waar in 2020 nog 75% van de online bestedingen producten betrof, is dat nu 60%.'
Het onderzoek wordt uitgevoerd door NielsenIQ GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders, en in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland.