Spotify schrijft voor het eerst zwarte cijfers in een heel jaar

Spotify schrijft voor het eerst zwarte cijfers in een heel jaar

04-02-2025 (16:46) - Economisch

Voor het eerst in zijn negentienjarige bestaan heeft Spotify een volledig jaar winstgevend afgesloten. Dat maakte de Zweedse muziekdienst bekend bij de presentatie van zijn laatste kwartaalcijfers van het afgelopen jaar, waarin zowel de omzet als het aantal betalende abonnees flink groeide.

Aan het eind van 2024 telde Spotify 263 miljoen premium-abonnees, een stijging van 11 procent ten opzichte van het laatste kwartaal van 2023. Ook het totaal aantal gebruikers steeg naar 675 miljoen, een groei van 12 procent in een jaar tijd.

De omzet van Spotify kreeg een flinke boost en kwam afgelopen kwartaal uit op ruim 4,2 miljard euro, bijna 20 procent meer dan een jaar eerder. Dit is mede te danken aan de stijgende advertentie-inkomsten en gunstige wisselkoersen, waardoor het bedrijf per abonnement omgerekend meer euro’s binnenhaalde.

Omzet lager dan verwacht

Ondanks deze indrukwekkende cijfers bleef de kwartaalwinst net onder verwachting. Met 477 miljoen euro werd weliswaar een nieuw record gevestigd, maar de Zweden hadden gehoopt op 481 miljoen euro. Over het hele jaar noteerde Spotify een winst van 1,4 miljard euro, een enorme ommekeer vergeleken met het verlies van 75 miljoen euro in 2023.

Die winst kwam niet uit de lucht vallen. Spotify schrapte het afgelopen jaar veel banen en verhoogde de abonnementsprijzen in verschillende landen, waaronder Nederland. Dat beleid werpt dus nu zijn vruchten af. Voor het komende kwartaal rekent Spotify opnieuw op een groei in abonnees en luisteraars. De winst zou verder moeten stijgen, al verwacht het bedrijf dat de omzet stabiel blijft.


nu.nl

Bureaus

Media

Marketing