Swappie haalt 108 miljoen euro op in Serie C-financieringsronde

15-02-2022 (11:49) - Economisch

Swappie, de end-to-end online winkel voor de aan- en verkoop van refurbished smartphones, kondigt vandaag een Serie C-financieringsronde aan van 108 miljoen euro. De ronde werd geleid door investeringsmaatschappij Verdane, gespecialiseerd in duurzame technologiebedrijven, naast de bestaande investeerders Lifeline Ventures, Inventure, Reaktor Ventures en TESI.
 
Swappie vereenvoudigt de aankoop van milieuvriendelijke smartphones. Het technologiebedrijf transformeert de markt door zich in te zetten om de bekendheid van refurbished elektronica te vergroten en de circulaire smartphone-economie toegankelijk te maken voor het grote publiek. De totale markt voor gebruikte en refurbished smartphones zal tussen 2022 en 2027 naar verwachting jaarlijks groeien met 10,23%. Deze nieuwe financieringsronde brengt de totale financiering van het bedrijf op meer dan 149 miljoen euro, na een Serie B-ronde van 35,8 miljoen euro in juni 2020. Met deze kapitaalinjectie kan Swappie blijven voldoen aan de groeiende vraag van klanten naar refurbished goederen.
 

Uitbreiding

De in Finland gevestigde scale-up - die iPhones koopt, refurbished en verkoopt en daarbij een goede kwaliteit garandeert door de volledige waardeketen te controleren - zal deze financiële injectie gebruiken om de activiteiten in Europa verder uit te breiden en de groei van refurbished smartphones in zijn geheel te versnellen. Met het doel om de belangrijkste Europese speler in de refurbished smartphone-sector te worden, zal Swappie zich richten op de uitbreiding van de activiteiten in de bestaande 15 markten over het hele continent, met name in Italië en Duitsland. Swappie heeft zijn geografische marktaanwezigheid sinds afgelopen zomer bijna verdubbeld - van 8 naar 15 landen - en wil zo de toegankelijkheid van hoogwaardige refurbished toestellen vergroten en het vertrouwen in die toestellen vergroten. Dat betekent dat het personeelsbestand van 1.200 getalenteerde en 'purpose-driven' mensen tegen het einde van 2022 tot 2.200 mensen zal stijgen.
 

Consumentenbewustzijn

Dankzij een toename in het consumentenbewustzijn van de milieu-impact van e-waste heeft Swappie een ongelooflijke groei gekend, waardoor het bedrijf zich aan het front bevindt van een nieuwe golf van Europese purpose-driven tech scale-ups. Een van de belangrijkste redenen dat klanten van Swappie een refurbished telefoon aanschaffen, is de duurzaamheid van deze producten. Er wordt voorspeld dat smartphones in 2022 voor 146 miljoen ton CO2-uitstoot zullen zorgen. Daarbij is 83% van die uitstoot afkomstig van de productie, verzending en het gebruik gedurende het eerste jaar van de 1,4 miljard nieuwe smartphones die naar verwachting in 2022 zullen worden verkocht. Een mobiele telefoon een extra jaar gebruiken, zou meer dan 2 miljoen ton aan uitstoot besparen, wat de positieve milieu-impact laat zien die Swappie levert. "Wij blijven met deze investering ons Europese leiderschap in refurbished iPhones versterken. Onze belangrijkste prioriteit is het versnellen van de groei in onze huidige Europese markten, met het oog op verdere uitbreiding in de komende jaren en om te voldoen aan de stijgende vraag. Mensen zijn steeds meer op zoek naar manieren om hun impact op het milieu te verkleinen, en de aanschaf van een refurbished smartphone is hiervoor ideaal. We willen allemaal kwalitatieve technologie, maar het hoeft niet ten koste te gaan van het milieu", aldus Sami Marttinen, mede-oprichter en CEO van Swappie.
 

Markt

"De marktkansen voor refurbished smartphones zijn enorm. De totale smartphonemarkt is in Europa goed voor 100 miljard euro, en gebruikte of refurbished telefoons maken daar momenteel iets meer dan 10% van uit. Aangezien momenteel slechts 25% van de tweedehands telefoons wordt verkocht, is er een enorm potentieel voor de markt van refurbished telefoons om te groeien. Bij Swappie zien we dat potentieel als een geweldige kans om onze inspanningen te versterken in de groei van de huidige Europese activiteiten", vertelt Emma Lehikoinen, Chief Operating Officer bij Swappie.

Bureaus

Media

Marketing