Uitgekookt versterkt marktpositie met overname Étumé

Uitgekookt versterkt marktpositie met overname Étumé

27-01-2025 (12:30) - Economisch

Uitgekookt heeft de overname van Étumé succesvol afgerond, waarmee de producent en bezorger van versgekookte maaltijden het startschot geeft voor zijn buy-and-build-strategie. Deze aanpak is gericht op het verder versterken en uitbreiden van de marktpositie in Nederland.

In 2023 verdubbelde Uitgekookt zijn productiecapaciteit om zich voor te bereiden op toekomstige groei. Met meerdere geplande overnames wil het bedrijf de extra capaciteit in 2025 volledig benutten. Door efficiëntere processen en schaalvergroting kan deze capaciteit op de huidige locatie worden verhoogd tot ongeveer 750.000 maaltijden per week. Uitgekookt verwacht met bijna 400 medewerkers in 2025 een omzet van circa 85 miljoen euro te behalen.

Meer keuze voor klanten

De overname biedt klanten van Étumé een ruimer aanbod en meer keuzevrijheid uit een breed assortiment aan gebalanceerde, smaakvolle dagverse maaltijden. Deze gezonde thuisbezorgmaaltijden worden met zorg samengesteld door de voedingsexperts en chef-koks van Uitgekookt. Dankzij de overname kan er nog beter worden ingespeeld op persoonlijke voorkeuren, waarbij zowel de gezondheid als de smaakbeleving van de klant centraal staan.

Johan van Marle, eigenaar van Uitgekookt: "De overname van Étumé versterkt onze aanwezigheid in de regio Nijmegen, waarmee we onze landelijke positie verder versterken. Deze overname markeert de start van een actieve buy-and-build strategie, waarmee we onze marktpositie in Nederland willen verstevigen en uitbreiden."

Consolidatie

Marktlink ondersteunt Uitgekookt bij het identificeren van overnamekandidaten en begeleidt het volledige overnameproces. Simon Hevink van Marktlink: "De markt is volop in beweging en verdere consolidatie lijkt onvermijdelijk door de versnippering van de markt en schaaluitdagingen. Voor veel partijen in deze markt blijkt het een uitdaging om een duurzaam winstgevend bedrijf op te bouwen."

"Steeds vaker sluiten kleinere spelers zich aan bij grotere partijen om de krachten te bundelen. Voor Uitgekookt voeren we momenteel overnamegesprekken met bedrijven in zowel de zakelijke als de particuliere koelverse maaltijdenmarkt, en verkennen we samenwerkingen en participaties", aldus Hevink.

Innovatie en verduurzaming

Naast verdere acquisities ligt de focus van Uitgekookt op innovatie en verduurzaming. Het bedrijf zet in op de personalisatie van maaltijden, het verhogen van de smaakbeleving en de ontwikkeling van duurzame verpakkingsoplossingen.

Daarnaast heeft Uitgekookt geïnvesteerd in het verduurzamen van de nieuwe productiefaciliteit en let het bedrijf op zijn CO2-voetafdruk door gebruik te maken van lokale en seizoensgebonden ingrediënten. Ook het verminderen van voedselverspilling en het optimaliseren van logistieke processen dragen daar aan bij. Met deze initiatieven wil Uitgekookt bijdragen aan een toekomstbestendige maaltijdservice die zowel de klant als het milieu ten goede komt.


Bureaus

Media

Marketing