Veranderend consumentengedrag zorgt voor verschuivingen

27-01-2022 (11:39) - Economisch

De sterke groei van e-commerce beheerst de Nederlandse winkelstraat, zowel positief als negatief. Waar de logistieke markt profiteert van een structurele gedragsverandering van consumenten, gold voor winkelvastgoed in 2021 het omgekeerde. De logistieke vastgoedmarkt heeft het recordbeleggingsvolume van 2020 verder aangescherpt met een volume van 5,3 miljard euro in 2021.

Aan de keerzijde van dit succes, heeft de winkelvastgoedmarkt de bodem bereikt: prijsniveaus zijn nu op het niveau dat overtollige winkelruimten gekocht worden om getransformeerd te worden naar woningen of kantoren. Mede door de lagere prijsniveaus viel het aantal winkelvastgoedtransacties het afgelopen jaar terug naar 1,6 miljard euro. Dat blijkt uit de Market Outlook 2022 van CBRE Nederland, onderdeel van het beursgenoteerde CBRE Group, met ruim 100.000 werknemers 's werelds grootste adviesbureau voor vastgoed. In de jaarlijkse Market Outlook publiceert en analyseert CBRE de cijfers over het afgelopen jaar en geeft het een onderbouwde verwachting voor het komend jaar.


Nieuwe kansen

"De winkelmarkt gaat door een rouwproces", zegt Lodewijk Buijs, Director Retail bij CBRE. "Eerst is er de ontkenningsfase, daarna de fase van acceptatie en vervolgens ontstaan er nieuwe kansen. Nieuwe spelers hebben nu nieuw geluk gevonden. Er ontstaan nieuwe kansen, mede geholpen door de sterk gestegen woningprijzen waardoor transities ook financieel interessant worden." De tophuren in alle Nederlandse binnensteden daalden, met name van winkelvloeren op verdiepingen of in kelders. Huurdalingen van deze oppervlakten van zo’n 50 procent waren de afgelopen jaren niet ongewoon. Gevolg: de huurprijzen van winkelvloeren op de eerste verdieping en daarboven zijn zó laag geworden, dat renovatie naar woningen, kantoren of boutiquehotels een aantrekkelijk alternatief is geworden. De voormalig 62 V&D-vestigingen, waarvan een gedeelte later ingevuld door Hudson Bay zijn na het leegkomen anders ingevuld. Deze transitie is volop bezig en de komende twee jaar wordt dit ook echt zichtbaar in de winkelstraat. Retail blijft op de begane grond maar de overige vloeren worden doorgaans anders ingevuld.


Ketens op expansiepad

De lagere huurniveaus bieden kansen voor winkeliers om succesvol nieuwe vestigingen te openen omdat de gehele operationele kosten gedaald zijn. Zo blijft een aantal ketens op expansiepad, bijvoorbeeld het van oorsprong e-commercebedrijf Coolblue flitsbezorger Gorillas en discountketen TK Maxx.
 

Retailvastgoed

Haaks op de ontwikkelingen in de binnenstad staat de groeiende populariteit van supermarkten en lokaal verzorgend winkelvastgoed. De langlopende contracten en zekerheid van huurinkomsten trekt een grote groep beleggers. Ook bouwmarkten, grootschalige winkelgebieden en de winkelcentra in de periferie kunnen op meer interesse rekenen. In hun zoektocht naar distributielocaties voor stadslogistiek, komen logistieke investeerders namelijk steeds vaker uit bij retailvastgoed. Door het gebrek aan geschikte bestaande logistieke gebouwen kopen ze deze winkels op voor herontwikkeling naar overslagplatforms of een mix van woningen, winkels en logistieke ruimte.

 


Bureaus

Media

Marketing