Wehkamp boekt opnieuw winstgevende groei in 2021-2022

Wehkamp boekt opnieuw winstgevende groei in 2021-2022

23-06-2022 (14:19) - Economisch

Wehkamp rapporteert haar financiële prestaties en strategische vooruitgang voor het boekjaar 2021-2022, dat eindigde op 3 april 2022.
 
Wehkamp CEO Graham Harris: "We zijn verheugd dat wij opnieuw een jaar van sterke financiële prestaties voor Wehkamp kunnen presenteren. In 2021 hebben we Tinka afgesplitst en kleertjes.com overgenomen. We zijn goed op weg met de integratie van kleertjes.com, die op dit moment al leidt tot aanzienlijke verbeteringen in de klantervaring en efficiencyverbeteringen. In 2022 lanceren we een speciale webshop gericht op mannen, en zijn we klaar voor verdere overnames om onze sterke logistieke expertise, portfolio en productaanbod aan een nog bredere klantengroep aan te bieden. Wij zien de toekomst van Wehkamp met vertrouwen tegemoet en zijn goed gepositioneerd om onze winstgevende groeistrategie als pure play online retailer voort te zetten."
 

Duidelijke vooruitgang

De consumentenomzet in het boekjaar 2021-2022 kwam uit op € 783 miljoen, een groei van 7,3%, toe te schrijven aan de acquisitie van kleertjes.com. In vergelijking met het recordjaar 2020-2021, waarin de consumentenomzet aanzienlijk groeide door COVID-effecten, bleef de consumentenomzet op like-for-like-basis[3] ongeveer gelijk aan vorig jaar. Wehkamp was daarmee in staat de sterke performance van het COVID-boekjaar 2020-2021 te handhaven doordat klanten steeds bleven terugkomen. Wehkamp bedient nu meer dan de helft van de Nederlandse gezinnen. De pandemie heeft de bereikbare markt voor online retail vergroot, waarbij sommige klanten voor het eerst de voordelen van online winkelen hebben ervaren. Een groter deel van het groeiende bezoek van de website wordt omgezet in verkopen, dankzij de voortdurende aanscherping van het aanbod en de verdere verbetering van de persoonlijke klantreis. In vergelijking met het boekjaar 2019-2020, waarin COVID nog geen impact had op de verkopen, steeg de consumentenomzet met 31,2%.
 
De brutowinstmarge steeg naar 33,3%, in vergelijking met 32,6% in het voorgaande boekjaar, wat toe te schrijven is aan een verdere aanscherping van Wehkamp's kernactiviteiten op het gebied van retail, inclusief verbeteringen in de leveranciersvoorwaarden en de verkoopmix naar meer mode gerelateerde producten. De genormaliseerde EBITDA bedroeg €48,8 miljoen, in vergelijking met € 59,3 miljoen in het voorgaande jaar. De daling ten opzichte van vorig jaar werd veroorzaakt door de toegenomen krapte op de arbeidsmarkt en daardoor hogere kosten in het magazijnnetwerk, de afsplitsing van de consumentenfinancieringsactiviteiten van Tinka en de extra handelsweek in het vorige jaar. Vergeleken met het boekjaar 2019-2020, nam de genormaliseerde EBITDA toe met 157%.
 
Tinka is nu een afzonderlijke, op zichzelf staande onderneming die alle betalingsdiensten aan Wehkamp blijft faciliteren. De resultaten voor Tinka zijn daarom niet opgenomen in de resultaten van Wehkamp.
 

Sterke uitbouw strategische positie

Na de overname van kleertjes.com in september 2021, de eerste overname in jaren, hebben zowel Wehkamp als kleertjes.com hun eigen online klantomgeving behouden, terwijl de back-end functies en technologie worden geïntegreerd. De integratie ligt op schema, waarbij de betrouwbaarheid van de bezorgingen al aanzienlijk is verbeterd. Het gecombineerde bedrijf is een toonaangevende online kinderkleding retailer in Nederland. De overname van kleertjes.com zal in de komende jaren verdere groeimogelijkheden bieden. Met deze bewezen succesvolle acquisitie zal Wehkamp meer overnamemogelijkheden bekijken om de klantervaring te verbeteren, verdere schaalgrootte aan het technologieplatform toe te voegen en daarmee verdere verbeteringen aan te brengen in de efficiëntie en winstgevendheid.
 
Wehkamp bouwt verder aan haar sterke positie als grootste online warenhuis voor gezinnen in Nederland. Wehkamp heeft een succesvolle gedifferentieerde groeistrategie die voortbouwt op haar sterke merknaam om de online bestedingen van haar uitzonderlijk trouwe klantenbestand te vergroten. De focus op cross-categorie verkopen werpt zijn vruchten af, aangezien de focuscategorieën Home & Living, Kidswear en Beauty de afgelopen twee jaar een autonome omzetgroei lieten zien van respectievelijk 25%, 28% en 49%.
 

Investeren in duurzame winstgevende groei

Wehkamp heeft in het boekjaar 2021-2022 grote stappen gezet om de klantervaring te verbeteren. Het bedrijf is gestart met same day delivery voor 95% van het productaanbod, waardoor klanten hun aankopen nog dezelfde dag 's avonds in huis hebben. Bovendien is het productaanbod verder verbeterd. Het eigen merk in het segment Home & Living blijft aan kracht winnen met de introductie van een nieuw assortiment in badkamer- en beddengoedproducten. De kwaliteit en robuustheid van de toeleveringsketen van het eigen merk leidden tot minder problemen met de beschikbare voorraden, wat een positief effect heeft op de omzetgroei. Daarnaast werd de klantenervaring versterkt met technologische verbeteringen om de winkelervaring verder te personaliseren.
 
De markten worden momenteel beïnvloed door toegenomen volatiliteit als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de stijgende inflatie. Hierdoor is het consumentenvertrouwen afgenomen en worden uitgaven voor grote aankopen zoals meubelen en elektronica uitgesteld. Het modesegment bleef sterk presteren tijdens de eerste maanden van dit boekjaar. Verwacht wordt dat dit effect voor de rest van het jaar zal aanhouden. Met een lage nettoschuld heeft de onderneming een solide balans en is zij in een sterke positie om deze uitdagingen te doorstaan. Wehkamp staat dichtbij haar klanten en heeft de flexibiliteit om in te spelen op veranderend klantgedrag door het assortiment en de marketingfocus aan te passen met gerichte aanbiedingen. In het komende jaar wordt sunday delivery geïntroduceerd, waardoor de klantervaring nog verder zal verbeteren. Daarnaast wordt naar verwachting een nieuwe webshop gericht op mannen gelanceerd onder de paraplu van Wehkamp Retail Group.

 


Bureaus

Media

Marketing