
Amazon en Facebook nemen afstand van Amsterdam Pride
Amazon en Facebook hebben zich dit jaar teruggetrokken als sponsor van Pride Amsterdam, zo bevestigt de organisatie achter het evenement aan het FD. De Amerikaanse Techreuzen, die de afgelopen jaren trots met hun eigen boten paraderden, ontbreken ook tijdens de grachtentocht.
Amazon laat weten de focus te verleggen op andere marketingactiviteiten. Een woordvoerder vertelt dat ze de beslissing al in 2023 namen, terwijl de Pride-organisatie zegt dat de samenwerking pas in 2025 is beëindigd.
Dit past binnen de bredere trend van terugtrekking uit het DE&I-beleid, mede onder druk van de conservatieve koers van regering-Trump. Zo verwijderde de webgigant zijn teksten over een veilige werkomgeving voor minderheden, net als het woord transgender. Meta gaf geen commentaar.
Genoeg animo botenparade
Ook andere internationale bedrijven zijn minder zichtbaar. Deloitte vaart dit jaar niet mee, maar is wel aanwezig met een ponton aan de kade. A&O Shearman, zoals het Nederlandse advocatenbureau Allen & Overy heet na een fusie met een Amerikaans kantoor, moest na een schikking met de regering-Trump het DE&I-beleid aanpassen. Ondanks dat de communicatie over diversiteit naar buiten toe voorzichter is, blijft het bedrijf sponsor van Pride Amsterdam.
Ondanks de overzeese onrust blijft de botenparade bij Nederlandse bedrijven onverminderd populair: alle plekken zijn bezet. Onder meer Heineken, PWC en KLM varen dit jaar wel trots mee.