The Family Amsterdam en Women Inc. maken menstruatie bespreekbaar
The Family Amsterdam en Women Inc. slaan de handen ineen en zetten zich in om het taboe op menstruatie te doorbreken.
WOMEN Inc. spant zich al jaren in voor gelijke kansen voor iedereen ongeacht gender of sekse. De organisatie stelt dat dit alleen te bereiken is als menstruatie in onze maatschappij wordt geaccepteerd en genormaliseerd.
Een nieuw woord
Om het taboe te doorbreken ontwikkelde The Family een campagne die in totaal zo’n 3 jaar loopt. Een belangrijk onderdeel van de campagne is de lancering van een nieuw woord: Gewoongesteld. Naast de verschillende campagne-onderdelen en het woord Gewoongesteld, is het bureau ook verantwoordelijk voor het beeldmerk en de visuele stijl.
Een beter woord voor ongesteld, omdat ongesteld zijn gewoon bij het leven hoort, zegt Linda de Graaff, founder van The Family. “Ongeveer de helft van de wereldbevolking wordt ongesteld. Je zou dus verwachten dat het de normaalste zaak van de wereld is. Maar dat is het niet. Wereldwijd heerst er een taboe op menstruatie. Door een ander woord voor ongesteld te lanceren, maken we menstruatie gewoon.”
Gratis tampons en maandverband
De campagne wordt vandaag, op Wereld Menstruatiedag, afgetrapt. In samenwerking met Yoni en 2theloo worden tampons en maandverband gratis beschikbaar gesteld. Linda de Graaff, voegt toe: “Een taboe doorbreken we niet zomaar. Dat doen we stapje voor stapje. En één van de stappen is om menstruatieproducten op zoveel mogelijk plekken beschikbaar te stellen. Zo laten we zien hoe het ook kan en maken we tampons en maandverband gratis beschikbaar, gewoon, net als toiletpapier.”
Met de actie wordt aandacht gevraagd voor menstruatie-armoede en hopen de bedenkers dat het heel gewoon wordt dat overal menstruatieproducten komen te liggen.