After-vakantie-dip? Vakantiediscounter helpt je erdoorheen

After-vakantie-dip? Vakantiediscounter helpt je erdoorheen

28-08-2025 (16:39) - Komkommernieuws

Van cocktails en luieren aan het strand naar veertig uur per week achter je laptop op kantoor: veel mensen hebben moeite met de switch van vakantie naar werk, zo blijk uit onderzoek van Vakantiediscounter. Vooral jongeren, maar ook oudere generaties hebben last van een after-vakantie-dip.

Een kwart van de 15- tot 25-jarigen geeft aan dat dit gevoel zelfs weken kan duren. Bovendien hebben vrouwen vaker dan mannen last van langdurige heimwee naar de vakantie.

Nederlanders verschillen ook in hoe ze praktisch thuiskomen van vakantie. 63% pakt de koffer dezelfde dag nog uit, terwijl een derde dit liever nog even uitstelt. 3% geeft toe dat de koffer gerust weken blijft staan. Jongeren zijn duidelijk vaker de uitstellers, terwijl ouderen meestal alles meteen na thuiskomst uitpakken en opruimen.

Naast het direct uitpakken van de koffers staan er bij Nederlanders ook andere rituelen op de lijst. 45% zet meteen een was aan, een kwart van de vakantiegangers ploft eerst op de bank of doet even helemaal niets. Bijna 10% gaat als eerste zijn of haar huisdier ophalen voor een dikke knuffel, terwijl een kleinere groep direct alweer de volgende vakantie checkt (5%) of vakantiefoto’s terugkijkt (4%). En er zijn ook heel praktische types: naar de wc gaan (4%), boodschappen doen (2%) of meteen familie en vrienden opzoeken (3%).

Vakantiegevoel vasthouden

Ruim zes op de tien Nederlanders doen moeite om het vakantiegevoel langer vast te houden. Jongeren zetten hun vakantieplaylist aan of blijven in hun zomerse outfits lopen, terwijl ouderen vaker teruggrijpen naar het bekijken van de foto’s of het klaarmaken van hun favoriete vakantiegerechten. En dat vasthouden werkt ook door in de mindset: veel mensen nemen na de vakantie goede voornemens mee naar huis. Jongeren en dertigers kiezen het vaakst voor meer sporten en gezonder eten. En vrouwen kiezen vaker voor meer quality time samen.

Hoe lang dat vakantiegevoel blijft hangen, verschilt sterk: zes op de tien Nederlanders proberen het weken vol te houden, terwijl een kwart het na een paar dagen alweer kwijt is. Eén op de tien schakelt zelfs meteen terug: thuis is thuis. 38% boekt binnen enkele weken alweer een nieuwe vakantie om de anti-vakantie-dip te verzachten.