3D-printen lijkt definitief doorgebroken
29-11-2013 (08:22) - Marketing
De Nederlandse consumentenmarkt voor 3D-printen is in 2013 definitief ontwaakt en staat voor een doorbraak. ABN AMRO verwacht dat 3D-geprinte producten de consumentenmarkt vanaf volgend jaar zullen veroveren.
Hoewel deze feestdagen waarschijnlijk nog geen zak met zelf geprinte cadeautjes bij de haard of de kerstboom zal staan, denkt ABN AMRO dat dit snel zal veranderen. Dit concludeert zij in het rapport ‘Zie ginds komt de printer’.
De technologie om zelf 3D-producten te ontwerpen is eenvoudiger en gebruiksvriendelijker. Ook zijn steeds meer materialen beschikbaar, waardoor het aanbod 3D-geprinte producten groeit. Daarnaast wijst ABN AMRO op de zeer snelle stijging van het aantal verkooppunten.
3D-print webshops maken een indrukwekkende groei door. Zij verkopen zowel kant-en-klare producten als artikelen die je naar eigen inzicht kunt aanpassen. Servicebureaus printen voorwerpen op verzoek, maken tekeningen en verlenen andere 3D-services. Deze ‘printfabriekjes’ groeien snel. Nederland telt op dit moment zo’n 12 professionele servicebureaus, ruim 20 webshops en dit aantal groeit maandelijks.