Actie tegen ‘foute’ chocoladeletters

17-11-2009 (10:12) - Marketing

Supermarkten en snoepwinkels verkopen jaarlijks nog altijd 19 miljoen 'foute' chocoladeletters. Dat is 85 procent van alle verkochte letters. Dit stelt Oxfam Novib in het maandag gepresenteerde rapport 'Eerlijk duurt het langst'. Van alle Nederlandse chocoladeletters is maar 15 procent met duurzaam geproduceerde cacao gemaakt. Dat zijn 3,5 miljoen letters op een totaal van circa 23 miljoen.

Honderdduizenden kleine cacaoboeren zijn daar de dupe van, want zij ontvangen geen eerlijke prijs voor hun producten, stelt Oxfam Novib. De hulporganisatie begint daarom maandag de campagne de Groene Sint om alle foute letters uit de winkels te krijgen. Volgens het rapport verkopen de grootste aanbieders van chocoladeletters weinig tot geen duurzame chocoladeletters. ‘Maar 4 procent van de 2,5 miljoen chocoladeletters van Albert Heijn is duurzaam. Hema, Jamin en Lidl hebben helemaal geen duurzame letters in de schappen.’

‘Supermarktketen Aldi, de grootste verkoper van chocoladeletters in Nederland, staat op de laagste plaats.’ Kleine supermarktketens scoren nog het beste; gemiddeld 40 procent van de letters is gemaakt met duurzaam geproduceerde cacao.
 


ANP/NU.nl

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch