Betalen met mobieltje wint terrein
10-12-2009 (10:21) - Marketing
90 procent van de Nederlandse vrouwen geeft dit jaar hetzelfde bedrag uit aan sinterklaas- en kerstcadeaus als vorig jaar, ondanks de verslechterde economische omstandigheden. Dit blijkt uit onderzoek van PayPal, specialist in online betalen, die 400 vrouwen ondervroeg tijdens Flavourites Live, een evenement dat van 20-22 november jl. plaatsvond in het World Fashion Center in Amsterdam. Slechts 3 procent gaf aan dit jaar meer uit te geven; 7 procent geeft minder uit dan een jaar geleden. Betalen met de mobiele telefoon ziet 31 procent zichzelf wel doen binnen nu en een jaar. Tot nu toe betaalt slechts 1 procent van de ondervraagden wel eens met zijn mobieltje. Het meest favoriete kerstcadeau onder de respondenten is een sieraad.
Degenen die minder geld uitgeven aan cadeaus, bezuinigen tot de helft van het bedrag dat ze vorig jaar uitgaven. Vooral op cadeaus voor echtgenoot, vriend of vriendin wordt bezuinigd (44 procent). 28 procent geeft minder uit aan cadeaus voor de kinderen. De rest geeft minder uit aan cadeaus voor familie (22 procent) en vrienden (6 procent).
Sinterklaas- en kerstcadeaus worden door 71 procent van de ondervraagden zowel online als in de winkel gekocht, waarvan het merendeel in de winkel. 8 procent geeft aan het merendeel van de cadeaus juist online te kopen. Slechts 1 procent koopt alle cadeaus online en 20 procent koopt alles in de winkel.
67 procent van de ondervraagden ziet zichzelf niet voor sinterklaas- en kerstcadeaus betalen met zijn mobiele telefoon. Toch ziet 31 procent van de ondervraagden zich dit wel doen volgend jaar. Slechts 1 procent betaalt al mobiel. In Amerika zag PayPal op Cyber Monday al een stijging van 732 procent in mobiel betalen volume ten opzichte van 2008.